Ett omfattande arbete med att lyfta bort de 38 urspårade vagnarna har pågått på rälsen strax norr om Gällivare sedan söndagens urspårning.
– I natt blev LKAB:s röjningsteam klara. De maskiner som arbetat med det kommer nu fortsätta arbeta med återställningen, vilket vi ansvarar för, säger Peter Jonsson.
Torsdag klockan 00
Arbetet inleds med att schakta och forsla bort vagnarnas last. Därefter fyller man ut och bygger upp banvallen igen.
– När det är klart lägger man på slipers och järnväg, riktar upp den, och sen tutar man och kör. Prognosen ligger i nuläget på natten mellan onsdag och torsdag, alltså torsdag klockan 00, säger Jonsson.
– Det som är avgörande för om den prognosen håller är hur schaktningsarbetet går, hur mycket man ska gräva bort. När vi väl vet det har vi ganska bra koll på hur långt tid det återstående tar.
SHK utreder
I fjol, efter en annan urspårning på Malmbanan, gjorde Trafikverket en utredning som kom fram till att en viss typ av stål som använts på tre mil av den aktuella sträckan har en tendens till onormal sprickbildning. Enligt Jonsson är det dock alldeles för tidigt att säga om det var en faktor i söndagens urspårning.
Under gårdagen meddelade Statens haverikommission (SHK) att de inleder en utredning av händelsen, enligt P4 Norrbotten. Detta då kostnaderna väntas överstiga två miljoner euro, vilket gör att myndigheten måste utreda.
Denna utredning kan avgöra om LKAB eller Trafikverket får ta den ekonomiska smällen. Svaret lär dock dröja eftersom det i genomsnitt tar SHK ett år att genomföra sina utredningar.