Strul på strul – därför hålls krismöte om tågen

Tålamodet sätts på utdraget prov hos tågbolag, godsleverantörer och resenärer när järnvägstrafik planeras med minsta möjliga marginal. Varken ett gammalt eller ett nytt planeringssystem har fungerat som det ska.

Här byggs kontaktledningar och rännor för signalsystem. Ett av flera exempel på banarbeten som stoppar tågtrafiken. Arkivbild.

Här byggs kontaktledningar och rännor för signalsystem. Ett av flera exempel på banarbeten som stoppar tågtrafiken. Arkivbild.

Foto: Johan Nilsson/TT

Transport2023-06-19 11:03

Trafikverket har länge haft problem att leverera sina tidplaner för banarbeten tillräckligt långt i förväg. Tågbolagen ska egentligen få information senast 18 veckor i förväg, men beskeden har i stället kommit så sent som ett par veckor i förväg.

Det har ställt till det för tågbolagen som inte kunnat planera sin bemanning eller släppa biljetter till försäljning som tänkt – vilket otaliga privatresenärer svurit över. Godsleverantörer har inte kunnat ge säkra besked om leverans.

Ministermöte

Förra sommaren var problemen så omfattande att dåvarande infrastrukturministern Tomas Eneroth (S) kallade till möte, där såväl Trafikverket som tågoperatörer lovade bättring och samarbete.

Men strulet fortsatte, trots att Trafikverket strax före jul lade om till ett nytt digitalt planeringssystem, kallat MPK (marknadsanpassad planering och kapacitet). Exempelvis blev SJ:s biljettsläpp till vårens storhelger och nu till sommaren kraftigt försenade. Trafikverket hänvisar till problem med det nya systemet.

Tidigast december

I maj meddelade Trafikverkets generaldirektör Roberto Maiorana att myndigheten först i december räknar med att kunna ha tillräckligt lång framförhållning i sin planering.

Vad storbolag som LKAB, Stora Enso och Volvo Cars tycker om det lär framkomma på dagens möte med infrastrukturminister Andreas Carlson (KD). Han har också bjudit in branschorganisationerna Tågföretagen och Transportindustriförbundet.

"Den rådande situationen är inte acceptabel. Både resenärer och transportköpare ska kunna lita på att komma fram i tid och att leveranser kan ske enligt avtal. Det är en grundläggande förutsättning" säger Carlson i en kommentar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!