Enligt Nationella cykelrådets cykelbokslut för 2019 är trenden bruten. Med 11 procent av befolkningen som cyklade en genomsnittlig dag i fjol minskar inte längre cyklandet, utan ökar något. Cykelrådet påpekar att mätmetoden ändrats, vilket gör att det finns en liten felmarginal.
– Men det är ändå tydligt att cyklandet ökar, säger cykelrådets ordförande Rami Yones, Trafikverket.
Cyklandet har under tid minskat framför allt i den yngsta åldersgruppen, 6–24-åringar, och det är i den gruppen som cyklingen mest tagit fart igen.
– När föräldrarnas vanor förändras ändras också barnens. Cyklar föräldrarna så cyklar också barnen, säger Rami Yones.
För rent generellt har intresset för cykling ökat. Det i sin tur kan förklaras med att det blivit lättare och säkrare att ta sig fram på två hjul.
– Vii tror att den viktigaste faktorn är att cykelinfrastrukturen har byggts ut och förbättrats. Det byggs mer och säkrare med ljussignaler och tunnlar eller broar för att korsa hårt trafikerade leder.
Coronaeffekt väntas
Det är ingen djärv gissning att cyklandet ökar även i år. Coronapandemin, med krav på fysisk distansering, har fått många att ändra sina resvanor.
– Vi har inga siffror på detta ännu, men indikationerna från branschen är att intresset för cykling ökar.
Trots att försäljningen minskat de senaste åren inhandlades drygt 520 000 nya cyklar 2018/19.
– Det säljs otroligt många cyklar i Sverige. Fler och fler äger olika cyklar för olika ändamål. Folk köper också i stor utsträckning cykel för mer pengar – elcyklarna är ju betydligt dyrare än vanliga cyklar, säger Rami Yones.
Säkra parkeringar
Till den halva miljonen nya cyklar ska läggas alla begagnade cyklar som säljs. Begagnatmarknaden är stor, men det saknas siffror på hur stor den är.
Tyvärr löper cykelägare stor risk att bli av med sin hoj. Det stjäls nämligen minst 60 000 cyklar per år. Då tillkommer ett okänt antal stölder där den rättmätiga ägaren inte sett det som lönt att polisanmäla. Och den som anmäler får räkna med att cykeln är borta för gott. Uppklarningsgraden är nämligen noll procent.
– Staten, kommunerna och även privata aktörer har en jätteviktig roll i att bygga säkra cykelparkeringar så att det går att låsa fast cykeln i ramen. Det är en av de viktigaste åtgärderna, och mer effektivt än att tillföra polisen extra resurser för att fokusera på cykelstölder, säger Rami Yones.