Under coronapandemin rullar kollektivtrafiken vidare – men inget är som vanligt när smittspridningen ska minska. Avstängda framdörrar, avspärrade säten och uppmaningar om att undvika resande. Ibland uppstår trängsel ändå.
I början av juli gick Storstockholms lokaltrafik (SL) och länsstyrelsen i Stockholm ut med ett krav om en ny lag, vilket Mitti var först med att berätta. Kravet: att ge förare den lagliga rätten att avvisa passagerare om det blir för trångt i kollektivtrafiken. En begäran om utökade befogenheter har lämnats in till regeringen.
Kan nekas i Östergötland
Nu tar även Östgötatrafiken till nya åtgärder mot trängseln och begränsar antalet passagerare på bussar och pendeltåg. Samtidigt uppmanar bolaget sina förare att neka passagerare om det blir för trångt ombord, säger trafikchefen Jonas Bruce till P4 Östergötland.
– Regelverket säger ju att vi inte får ha trängsel ombord. Det innebär att vi tyvärr uppmanar våra bussförare att lämna resenärer på hållplatsen, om skulle det bli för fullt på bussen. Sedan måste man naturligtvis kontakta vår trafikledning, så att vi är medvetna om att det finns resenärer ute, säger han till radion.
Inriktningen är varannat säte får vara upptaget, vilket innebär att personer kan nekas åka med halvfulla bussar.
Litar på resenärerna
Att avvisa passagerare är dock inget alternativ för aktörer som Västtrafik och Skånetrafiken. Magnus Andersson, verksamhetsjour vid Skånetrafiken, säger till TT att man i stället uppmanar människor att "använda sitt sunda förnuft".
TT: Gör folk det?
– Ja, det tycker vi nog. Men sedan är det så, som det vittnas om generellt, att det här har pågått ett tag. Riskmedvetandet kanske har sjunkit lite grann, inte minst bland yngre personer. Det gäller att komma ihåg: pandemin är inte över och man ska visa varandra hänsyn.
Västtrafik ser, liksom SL, ingen möjlighet för förare att stoppa, hindra eller avvisa passagerare med de lagar och regler som finns i dag. Det säger Kristian Lans, presskommunikatör på Västtrafik. Han menar att man i nuläget inte heller ser något behov av ändrade regler.
TT: Trots det, har ni gått ut med en uppmaning till era förare om att avvisa resenärer när det blir för trångt?
– Nej. Vi har valt att jobba med kommunikation och närvaro. Både våra informatörer och biljettkontrollanter är ute i trafiken för att hjälpa våra passagerare att påminna om att hålla avstånd, och att ta nästa tur om det ser fullt ut.