Järnvägsunderhållet skjuter i höjden

Kostnaderna för att underhålla de svenska järnvägarna har helt spårat ur. Staten betalar avsevärt mycket mer än vad som först har avtalats, enligt en ny rapport av Riksrevisionen.

Kostnaderna för drift och underhåll av järnvägen har blivit betydligt dyrare än vad som först avtalats, visar en granskning av Riksrevisionen. Arkivbild.

Kostnaderna för drift och underhåll av järnvägen har blivit betydligt dyrare än vad som först avtalats, visar en granskning av Riksrevisionen. Arkivbild.

Foto: Johan Nilsson/TT

Transporter2020-10-13 16:40

"Vår övergripande slutsats är att Trafikverkets upphandlingar inte fungerar effektivt, och att staten därför sannolikt får mindre drift och underhåll för pengarna än vad som annars hade varit möjligt", säger riksrevisor Helena Lindberg i ett pressmeddelande.

Kostnaden för basunderhållet är omkring 3,7 miljarder kronor om året. Men den summan är betydligt högre än vad som först avtalades.

Riksrevisionen har granskat 31 entreprenader och bara i tre fall var kostnaderna samma som eller lägre än det ursprungliga anbudet.

I snitt är kostnadsökningen 74 procent. Den genomsnittliga ökningen för underhåll på vintern ligger på 91 procent.

Det finns en rad olika förklaringar till kostnadsökningarna. Dessutom har inte Trafikverket ett it-system som kan ge "en samlad bild av tillståndet i anläggningen", skriver Riksrevisionen.

Verket samlar inte heller systematiskt in vilka underhållsarbeten som köpts inom ett kontrakt.

Trafikverkets presschef Bengt Olsson välkomnar Riksrevisionens granskning.

– Vi ska göra en analys av vad rapporten innehåller och lyfter fram, säger han.

I fjol granskade Riksrevisionen kostnaderna för underhållet av det statliga vägnätet. Det visade sig att kostnaderna blir i genomsnitt 40 procent högre än vad som först avtalats.

Fakta: Riksrevisionens rapport

Riksrevisionens granskning av kostnaderna för driften och underhållet av järnvägen visar att staten betalar betydligt mer än vad som först avtalats.

Det finns en rad förklaringar till det. Granskningen visar till exempel att kostnadsavvikelserna är mindre när samma projektledare ansvarar för upphandling och genomförande av hela projektet.

Kostnadsavvikelsen är större när samma entreprenör ansvarar för ett kontraktsområde två perioder i rad. Det kan vara ett tecken på så kallad obalanserad budgivning.

Riksrevisionen rekommenderar regeringen att Trafikverket ska få uppdraget att analysera omfattningen och konsekvenserna av obalanserad budgivning.

Riksrevisionen rekommenderar Trafikverket att:

1. inrätta ett it-system för uppgifter om anläggningen som möjliggör en komplett informationsinsamling om anläggningens tillstånd.

2. ta fram en rutin för systematisk inrapportering av köpta mängder och deras kostnader inom ett kontrakt.

3. förbättra analysarbetet för att bättre kunna identifiera det framtida underhållsbehovet och planera underhållsåtgärderna.

Källa: Riksrevisionen

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!