"Vår övergripande slutsats är att Trafikverkets upphandlingar inte fungerar effektivt, och att staten därför sannolikt får mindre drift och underhåll för pengarna än vad som annars hade varit möjligt", säger riksrevisor Helena Lindberg i ett pressmeddelande.
Kostnaden för basunderhållet är omkring 3,7 miljarder kronor om året. Men den summan är betydligt högre än vad som först avtalades.
Riksrevisionen har granskat 31 entreprenader och bara i tre fall var kostnaderna samma som eller lägre än det ursprungliga anbudet.
I snitt är kostnadsökningen 74 procent. Den genomsnittliga ökningen för underhåll på vintern ligger på 91 procent.
Det finns en rad olika förklaringar till kostnadsökningarna. Dessutom har inte Trafikverket ett it-system som kan ge "en samlad bild av tillståndet i anläggningen", skriver Riksrevisionen.
Verket samlar inte heller systematiskt in vilka underhållsarbeten som köpts inom ett kontrakt.
Trafikverkets presschef Bengt Olsson välkomnar Riksrevisionens granskning.
– Vi ska göra en analys av vad rapporten innehåller och lyfter fram, säger han.
I fjol granskade Riksrevisionen kostnaderna för underhållet av det statliga vägnätet. Det visade sig att kostnaderna blir i genomsnitt 40 procent högre än vad som först avtalats.