Olyckorna med mopedbilar ökar

Mopedbilarna blir en vanligare syn på våra vägar. Men bristande säkerhet och utbildning leder till att skadorna ökar rejält.
–Man får inte lära sig hur en mopedbil ska köras eller placera sig på vägbanan, säger Länsförsäkringars motorexpert Maria Wedin.

Kvaddad mopedbil efter en dödsolycka i Norge. Arkivbild.

Kvaddad mopedbil efter en dödsolycka i Norge. Arkivbild.

Foto: Håkon Mosvold Larsen

Transporter2020-07-19 07:10

Mopedbilarna, lätt igenkända på den röda varningstriangeln där bak, ökar snabbt – mer än en fördubbling av antalet har skett sedan 2015, enligt statistik från Trafikanalys. I dag finns 13 491 mopedbilar registrerade i Sverige, och det sker runt 60 olyckor som leder till personskador varje år. Men det totala antalet olyckor är betydligt högre än så.

Hos Länsförsäkringar har antalet försäkrade mopedbilar lite mer än fördubblats mellan 2016 och 2019. Samtidigt mer än tredubblades antalet anmälda skador, från 207 till 756. De vanligaste skadorna är vagnskador på den egna mopedbilen, men antalet trafikskador – där en mopedbil krockar i trafiken – ökar också.

En anledning till problemen är hur utbildningen går till, enligt Maria Wedin.

– När ungdomar tar sitt AM-körkort så gör man det med en tvåhjulig moped. Man får inte lära sig hur en mopedbil ska köras eller placera sig på vägbanan, säger hon.

Viktgräns försvårar

Hastighetsgränsen för mopedbilar är 45 kilometer i timmen, men det är inte alltid den hålls, vilket också kan ligga bakom ett ökat antal olyckor.

– Mopedbilarna är inte gjorda för att köras i höga hastigheter, utan är konstruerade att framföras i 45 kilometer per timme. De har inte de krockskydd som en personbil har. Det är därför viktigt att man inte trimmar mopedbilen eller köper en trimmad mopedbil, säger Maria Wedin.

Trafikverket instämmer i kritiken mot mopedbilarnas säkerhet, och skriver i en rapport att mopedbilen har väsentligt mycket sämre säkerhet än en personbil.

En förklaring till den bristande säkerheten är viktgränsen för mopedbilar, som är på 425 kilo. Det tror Stefan Brala, motorexpert på Trygg Hansa.

– Moderna bilar har deformationszoner där olika metaller i karossen ska absorbera energin vid en kollision. Mopedbilarna är byggda i plast och aluminium, den kombinationen bidrar inte till en säker förarmiljö, säger han.

Inga reservdelar

Den udda konstruktionen gör också att det är svårt att reparera mopedbilar.

– På bilar finns tydliga riktlinjer om vad som kan och får repareras efter en skada, och tillgången till reservdelar är ofta stor. För mopedbilar finns det många gånger inga reservdelar alls, eller så är konstruktionen så klen att många delar måste bytas till en hög kostnad, säger Stefan Brala.

Det gör att skador ofta slutar med att försäkringsbolaget behöver lösa in mopedbilen, alltså skrota den och ersätta med en likvärdig. Under 2020 har det skett i tretton procent av alla fall där en mopedbil skadats. Motsvarande siffra för personbilar är 2-4 procent.

Fakta: Flest mopedbilar i Västernorrland

Län Antal registrerade mopedbilar Mopedbilar per 10 000 invånare

Västernorrlands län 1 032 42

Gävleborgs län 846 29

Hallands län 685 20

Gotlands län 124 20

Västerbottens län 470 17

Södermanlands län 531 17

Jönköpings län 590 16

Örebro län 501 16

Jämtlands län 217 16

Uppsala län 600 15

Dalarnas län 458 15

Blekinge län 224 14

Norrbottens län 326 13

Kronobergs län 259 12

Stockholms län 2 700 11

Östergötlands län 547 11

Västra Götalands län 1 936 11

Värmlands län 336 11

Västmanlands län 328 11

Skåne län 1 354 9

Kalmar län 185 7

Källa: Transportstyrelsen.


Fakta: Trafikverkets tips för säkra mopedbilar

• Använd bilbälte.

• Använd vinterdäck

• Tänk på att säkerheten är sämre i en mopedbil än i en personbil.

• Vägar med höga hastighetsgränser innebär särskilda risker.

• Andra trafikanter bör hålla ordentligt avstånd och köra om en mopedbil i låg hastighet.

Källa: Trafikverkets rapport "Säker användning av fyrhjulingar, mopedbilar, traktorer och motorredskap".

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!