Trafiken till Gotland ska vara bra, tillgänglig och klimatsmart. Det anser regeringen som nu ger Trafikverket i uppdrag att analysera olika modeller för den framtida färjetrafiken till och från Gotland.
– Det är viktigt att vi tar fram de bästa möjliga underlagen så att vi får en bättre turtäthet, klarar tuffa klimatkrav och ger en bra service, inte minst till gotlänningarna, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth till TT.
Trafikverket har redan nu tagit fram olika möjliga lösningar, varav ett alternativ är en helstatlig drift av färjetrafiken. Tomas Eneroth anser att man vill undersöka om det kan vara ett effektivt sätt att få mest valuta för de 550 miljoner per år som färjetrafiken kostar.
– Det viktigaste är att vi är tuffa i kraven så att det blir bästa möjliga tillgänglighet för gotlänningarna till rimliga priser. Samtidigt vill vi ha en trafik som klarar klimatkraven, säger han.
Ytterligare en del i uppdraget till Trafikverket är att analysera vilka effekter de olika alternativen får för arbetet med att uppnå en fossilfri Gotlandstrafik.
Den nuvarande avtalsperioden mellan Trafikverket och Destination Gotland löper ut 2027 men redan nu har Trafikverket tagit fram olika alternativ för hur och vem som ska sköta trafiken därefter.