Resemönstren ser likadana ut som tidigare Ă„r trots pĂ„gĂ„ende pandemi. Ăven om antalet skadeĂ€renden med bil som kommer in till SOS International Ă€r fĂ€rre Ă€n föregĂ„ende Ă„r Ă€r de Ă€ndĂ„ fler Ă€n vĂ€ntat. Hittills under juni och juli har cirka 600 Ă€renden kommit in.
ââNĂ€r vi i april bemannade för sommaren sĂ„ trodde vi att det skulle bli en femtedel av en normal sommar, men vi har hittills haft nĂ€rmare 25 procent. Vi trodde nog att vi tog i lite med en femtedel, att det knappt skulle ske nĂ„got resande alls. Jag skulle betrakta det faktiska resandet som högt, sĂ€ger Markku Reinikainen, nĂ€tverkschef pĂ„ SOS International.
Reinikainen poÀngterar att de fall som kommer in till SOS International ocksÄ Àr svÄrare att hantera Àn vanligt.
ââDet kan exempelvis röra sig om att försöka fĂ„ tag i en hyrbil för envĂ€gshyra frĂ„n Spanien till Sverige. Men det finns i princip inga hyrbilar, och de företag som Ă€r öppna kan inte skicka personal att sedan köra tillbaka bilen.
Reinikainen sÀger ocksÄ att de som vill ge sig ut pÄ vÀgarna i Europa fÄr vara beredda pÄ att mycket fortfarande Àr stÀngt och svÄrtillgÀngligt.
ââFolk som reser kanske har, ska vi sĂ€ga "kommit över", coronasituationen liter fortare Ă€n industrierna. MĂ„nga verkar uppfatta det som att man Ă€r tillbaka till det normala nĂ€r man Ă„ker utomlands. Medan hyrbils- och verkstadsindustrin kanske inte har kommit i gĂ„ng pĂ„ samma sĂ€tt. Jag tror det kan bli en liten konflikt i förvĂ€ntningar.