När Skånetrafiken med hänvisning till enorma förluster skär ner på antalet turer så skjuter de bara över problemet till andra delar av samhället, anser Ola Brunnström, som är aktiv inom fackförbundet Sekos klubb Pågatåg.
Tillsammans med ett 50-tal kollegor från skånsk kollektivtrafik vill han visa sin frustration över situationen. I den nya hösttidtabellen har antalet buss- och tågturer minskats med åtta till tio procent.
– Det här inte kostnader som försvinner, man bara flyttar runt dem och man gör det på ett sätt som samtidigt skapar en risk för våra anställda och våra resenärer, säger han till TT.
"Måste få kosta"
Han syftar både på stigande sjukvårdskostnader om ökad trängsel skulle leda till smittspridning och på den kostnad som uppstår då uppsagd personal inom kollektivtrafiken ska börja gå på a-kassa.
– Det här måste få kosta pengar, det är omöjligt att det inte gör det. Om man snålar i den här änden så finns det en stor risk för att man ökar smittspridningen och då kommer det att kosta i den andra änden.
Enligt Skånetrafikens trafikdirektör Linus Eriksson är trängsel generellt sett inte ett problem inom skånsk kollektivtrafik.
– Däremot har vi enstaka avgångar och linjer som är fulla och vi förstärker med extraturer om det återkommer flera dagar i rad, säger han till TT.
Inte i rusningstid
Att nedbantningen av trafiken skulle leda till ökad trängsel och smittspridning är fel, enligt Linus Eriksson, eftersom neddragningar inte gjorts i rusningstid utan på linjer och turer med få resenärer.
Under perioden januari till och med juli gick Skånetrafiken 643 miljoner kronor back jämfört med budget. Resandet har minskat med 40 procent.
– Vi tycker inte att det är ansvarsfullt att köra tomma bussar och tåg. Vi är en del av Region Skånes ekonomi, som också går till sjukvården, säger Linus Eriksson.