Regionerna: Svårt att tolka råden om trängsel

Riktlinjerna för att minska smittspridningen i kollektivtrafiken har varit otydliga, anser hälften av Sveriges 21 regioner. Samtidigt rapporterar minst 15 regioner att trängsel förekommit i kollektivtrafiken.

I mars stoppades påstigningar genom bussarnas framdörrar i bland annat Stockholms lokaltrafik på grund av coronaviruset. Arkivbild.

I mars stoppades påstigningar genom bussarnas framdörrar i bland annat Stockholms lokaltrafik på grund av coronaviruset. Arkivbild.

Foto: Ali Lorestani / TT

Transporter2020-07-21 05:05

Det framgår av en enkätundersökning som Sveriges Radio Ekot har gjort, där 16 av landets 21 regioner svarade.

– Vi har lite svårigheter med riktlinjerna då det alltid är en tolkningsfråga när man ska anse en buss som fullsatt. Vi anser i alla fall att det inte borde finnas några stående, och att kanske hälften av platserna ska vara upptagna. Vilket gör att kapaciteten bara blir en fjärdedel av vad vi egentligen kunde ta med, säger Michael Schwertner, kollektivtrafikutvecklare vid region Gotland, till Ekot.

Folkhälsomyndighetens generaldirektör Johan Carlson medger att riktlinjerna kunde ha varit tydligare, men säger att det sunda förnuftet har fått råda utifrån researrangörens förutsättningar.

– Är det så att det inte fungerar, ja då får vi möjligtvis modifiera det, säger han till radion.

I minst 15 av landets 21 regioner har det förekommit trängsel i kollektivtrafiken under coronapandemin. Det handlar om bland annat trängsel i rusningstrafik eller mer generell trängsel i storstadsområden som Stockholm och Uppsala.

Vissa regioner svarade att de har försökt att motverka trängseln genom att exempelvis sätta in extra bussar när de funnits tillgängliga. I Skåne har extra långa tåg körts under tider då många reser.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!