StĂ€mningen pĂ„ perrongerna 11â12 pĂ„ Stockholms central var inte direkt munter tidig torsdagskvĂ€ll. Pendlare och nybörjarresenĂ€rer, smĂ„barnsfamiljer och utlĂ€ndska turister, trötta, stressade eller bara nollstĂ€llda trĂ€ngdes i en till synes Ă€ndlös vĂ€ntan pĂ„ att fĂ„ kliva pĂ„ det lĂ„sta SJ-tĂ„get mot Malmö.
PÄ de stora informationstavlorna inne i stationsbyggnaden, i appar och pÄ webbsidor blippade information om Àndrade spÄr, instÀllda avgÄngar och uppmaning att invÀnta ny tid.
ââVad ska man sĂ€ga? Jag förstĂ„r att det kan hĂ€nda saker som stĂ€ller till det, men SJ:s kommunikation Ă€r bedrövlig. Den Ă€r otroligt dĂ„lig, sĂ€ger veckopendlare Benno Eliasson som vĂ€ntat i tvĂ„ timmar pĂ„ att fĂ„ pĂ„börja resan mot VĂ€xjö.
ââJag skulle ha kommit dit strax före klockan 21, nu fĂ„r jag vĂ€l vara glad om det blir före midnatt, tillĂ€gger han.
Emelie Nyman Àr ocksÄ en rutinerad men luttrad tÄgresenÀr som gÀrna vill komma hem till Malmö.
ââDet gĂ„r inte sĂ„ bra. Men tyvĂ€rr Ă€r det vanligare att nĂ„got strular Ă€n att resan Ă€r problemfri. Nu vet jag att det Ă€r nĂ„got elfel och att mitt tĂ„g "invĂ€ntar spĂ„r" sĂ€ger hon lite uppgivet men fortsĂ€tter:
ââDet Ă€r i alla fall bĂ€ttre att befinna sig pĂ„ en station Ă€n att sitta pĂ„ ett stillastĂ„ende tĂ„g, mittemellan tvĂ„ stationer.
Isabel Claesson, ocksÄ med resmÄl Malmö, har just försökt hjÀlpa en stressad och trött kvinna att boka om biljetten.
ââSjĂ€lv kĂ€nner jag mig Ă€ndĂ„ ganska lugn. Jag reser ensam, har inga barn att ta hand om och Ă€r van att resa. Men det brukar vara bĂ€ttre information Ă€n sĂ„ hĂ€r.