Så ska olaglig yrkestrafik stoppas

Regeringen vill se ordning och reda på vägarna och en sund konkurrens inom åkerinäringen. Nu har en utredning gett förslag på åtgärder för att stärka kontrollverksamheten inom såväl yrkes- som privattrafiken.

Utredaren Catarina Barketorp lämnar över ett betänkande om effektivare kontroller av yrkestrafik på väg till infrastrukturminister Tomas Eneroth (S).

Utredaren Catarina Barketorp lämnar över ett betänkande om effektivare kontroller av yrkestrafik på väg till infrastrukturminister Tomas Eneroth (S).

Foto: Carl-Olof Zimmerman/TT

Transporter2021-04-28 15:49

Under en pressträff på onsdagen lämnade den särskilde utredaren Catarina Barketorp över ett betänkandet till infrastrukturminister Tomas Eneroth (S).

På pressträffen påminde ministern om situationen inom svensk och europeisk transportsektor före 2014. En avreglerad bransch medförde dåliga arbetsvillkor för arbetstagarna samtidigt som oseriösa aktörer och yrkeskriminella gynnades.

Även om mycket har gjorts sedan dess finns det fortfarande behov av förbättring, anser Eneroth.

– Vi ser än i dag hur yrkeschaufförer tvingas köra dubbelt så länge som det regelverk som finns för kör- och vilotidsregler, säger han.

Säkerställ hållbar transport

Utredningen omfattar fyra områden. Två handlar enbart om yrkestrafiken – organisation och åtgärder för effektiv kontroll samt sanktionsväxling. Övriga berör all trafik – sållningsprov för narkotika och trafiksäkerhetskontroller.

Trots brister i dagens upplägg föreslår utredningen att strukturen behålls. Befintlig modell ska dock utvecklas, bland annat med en särskild, nationellt styrd organisation inom polisen för kontroller av yrkestrafik.

Utökade kontroller

Men utan kontrollplatser är det svårt att genomföra kontroller, understryker Barketorp.

– Därför föreslår vi att Trafikverket ska få ett tydligt ansvar för att det finns.

Utökad kontrollverksamhet syftar till att sätta stopp för oseriösa, utländskt ägda åkeriföretag som skapar osund konkurrens och bidrar till ökad osäkerhet på vägarna.

Vidare föreslår betänkandet att polisen ska få kontrollera om förare har narkotika i blodet, helt utan misstankegrad, på samma sätt som den i dag får när det gäller alkohol. Detta förslag påverkar alla som är på vägarna, inte enbart yrkesförarna.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!