Totalt nådde 76 807 av 84 518 persontåg sin slutstation i rätt tid vilket innebär en punktlighet på 90,9 procent, enligt Trafikverket.
Månaden såg ut att bli den punktligaste i år. Men sedan kom trafikdygnen 20-25 november med snöoväder i främst Stockholms- och Mälardalsområdet med många försenade oh inställda avgångar.
Fram till ovädret var punktlighet 92,3 procent, enligt ett pressmeddelande från verket, och dagarna efter nåddes 93 procent.
Stor påverkan
"Med tanke på att en tredjedel av alla persontåg ankommer till, avgår från eller passerar Stockholm, får ett oväder här stor påverkan på hela systemet. Framför allt handlar det om problem med igensnöade växlar och snöröjning på terminaler och depåer, vilket påverkar möjligheten att både serva och få ut fordon på spåren", säger Ann-Sofi Granberg, tillförordnad chef för verksamhetsområde Trafik.
I januari i år var punktligheten 92,4 procent.
Definitionen av punktlighet i månadsmätningarna är ett tåg som kommer fram till slutstation i rätt tid med fem minuters marginal. Ankomst sex minuter eller mer efter tidtabell räknas som försening.
Värst för fjärrtågen
Punktligheten för kort-, medel- och långdistanståg var under januari–oktober i år 87,5 procent, enligt en granskning av Sydsvenskan som publicerades i torsdags och som bland annat bygger på siffror från Trafikverket och Trafikanalys.
Det är enligt tidningen den lägsta siffran sedan åtminstone 2013, om man jämför de årens helårssiffror.
För fjärrtågen är det ännu sämre. Bara 71,4 procent av tågen kom i tid under årets första tio månader, vilket kan jämföras med 80,8 procent förra året.
En orsak är enligt Trafikverket att trafikvolymen ökat igen efter nedgångarna under pandemin. Det gör att en försening ofta får fler som följd när fler tåg kommer och går.