De populära stadsjeeparna, så kallade suvar, gör det svårare att nå det svenska klimatmålet för transportsektorn till år 2030, rapporterar Vetenskapsradion.
Utsläppen är tänkta att minska med 70 procent, men Trafikverkets miljödirektör Sven Hunhammar är tveksam till att det kommer att uppnås.
– Vi minskade två procent i fjol och har gjort så i flera år. Men för att hinna i tid till 2030 krävs minskningar på åtta procent per år. Så det krävs en rejäl tempohöjning för att vi ska hinna tid, säger han till radion.
Stadsjeeparna släpper ut mer avgaser än andra mindre biltyper. Deras popularitet gör att utsläppsminskningen som åstadkoms genom inköp av elbilar och tankning av biobränslen inte blir så stor som den hade kunnat bli.
– De bilarna som säljs i dag kommer att rulla på våra vägar i minst 15 år till. Och de kommer ju att fortsätta släppa ut koldioxid, säger Frances Sprei, som forskar på hållbara transporter vid Chalmers tekniska högskola, till Vetenskapsradion.