VÀrldens allra första trafikljus installerades utanför det brittiska parlamentet i London den 10 december 1868. Det bestod av en gaslykta med rött glas Ät tvÄ hÄll och grönt glas Ät de andra tvÄ. Lyktan roterades av en polisman.
Bara nÄgon mÄnad senare exploderade lyktan och försöket avbröts. Sedan dröjde det nÀstan 50 Är innan trafiksignaler Äter togs i bruk pÄ allvar, enligt National Geographic.
I Sverige började den första trafiksignalen anvĂ€ndas i januari 1925. Den fanns i korsningen VasagatanâKungsgatan i Stockholm. SignalvĂ€xlingen styrdes ocksĂ„ dĂ€r av en polisman pĂ„ plats.
Svensk standard
Till en början hade signalsystemet bara tvĂ„ huvudfaser, rött och grönt. Men ganska snart â pĂ„ 1930-talet â började man i stĂ€llet anvĂ€nda den sĂ„ kallade Stockholmsmetoden. Den innebar att man visade röttâgult respektive gröntâgult i mellanfaserna.
Stockholmsmetoden blev officiell svensk standard 1937 och Ă€ndrades först helt Ă„r 1999 till dagens Europaanpassade signalvĂ€xling utan grönâgult i mellanfasen.
Sedan dess har det hÀnt mycket. Nu finns det ungefÀr 600 olika anlÀggningar med i runda tal 11 000 signallyktor enbart i Stockholm. Behovet av trafikreglering förÀndras hela tiden i takt med hur trafiktrycket pÄ olika vÀgar och gator ökar och minskar.
Kommun och stat
Prem Huq Àr handlÀggare pÄ SKR, Sveriges Kommuner och Regioner. Han arbetar bland annat med att stödja kommunerna i frÄgor som rör trafikljus. Han förklarar att det Àr vÀghÄllaren som bestÀmmer om och var trafikljusen ska sÀttas upp. AlltsÄ kommunerna sjÀlva. PÄ statliga vÀgar Àr det Trafikverkets ansvar.
ââDet Ă€r viktigt att trafikljusens signalscheman Ă€r optimala. Det ska vara rött, gult respektive grönt bara sĂ„ lĂ€nge det behövs. Annars blir acceptansen frĂ„n trafikanterna lĂ€gre. De större kommunerna har egna experter som sköter detta, medan andra tar hjĂ€lp av konsulter eller entreprenörer, sĂ€ger Prem Huq.
LĂ€ngre vĂ€ntetider kan ha orsaker man inte alltid ser som trafikant. Trafikljuset kan till exempel vara lĂ€nkat till en rad andra ljus. Samordningen Ă€r viktig för att fĂ„ flyt och en âgrön vĂ„gâ.
Framtiden dÄ? DÄ skulle trafikljusen kunna vara ett minne blott. Men det bygger pÄ att vi har sjÀlvkörande bilar med en rad sensorer som kommunicerar med varandra och gör att vi inte behöver stanna och vÀnta vid korsningar.