Kollektivtrafiken har varit i fokus en hel del den senaste tiden. Med skolstart och jobbstart i dagarna för många efter en väldigt speciell sommar är oron stor för att en ny våg av smitta ska följa tätare resande.
– Det finns så många osäkerheter. Hur länge kommer det här att pågå? Kommer det en andra våg? Det är så mycket vi inte vet än, säger Linus Eriksson.
Coronapandemin har medfört drastisk minskning i resandet över hela landet. Busslinjer, tåg och spårvagnar har ekat tomma, eller endast rullat med ett fåtal passagerare efter rekommendationer till allmänheten att resa på andra sätt.
– Det finns inga trängselproblem, i alla fall inte här hos oss. Snarare är problemet att kunderna inte åker, säger Linus Eriksson.
5 miljoner om dagen
Skånetrafiken har fått in 536 miljoner kronor mindre i biljettintäkter jämfört vad man budgeterat för årets sex första månader. Enligt Eriksson har man under sommaren förlorat cirka 5 miljoner kronor om dagen.
– Jag roade mig med att räkna ut att vi i juli månad förlorade 41 kronor per sekund, säger han.
Kraftigt minskade biljettintäkter har även rapporterats från bland andra Västtrafik och SL. Västtrafik befarar att man i år riskerar förlora en miljard kronor på grund av pandemin. Siffran för Stockholmsregionen är än högre.
– Här körs ju mer än hälften av all kollektivttrafik i Sverige så i reella kronor blir vi hårdare drabbade. Men det här påverkar hela Sverige, säger Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd i Stockholm.
"Ett stålbad"
Tamsons uppger att SL sedan i mars har tappat i snitt 100 miljoner kronor i veckan på grund av uteblivet resande.
– Vi räknar på att vi åker på en ekonomisk smäll vid det här årets slut på upp mot 4 miljarder kronor i förlorade biljettintäkter.
TT: 4 miljarder kronor låter som enormt mycket pengar. Hur påverkar det nu och framöver?
– Det är väldigt svårt att veta. Staten lovade ju i våras att man skulle kompensera kollektivtrafiken för sin samhällsinsats. Och det är klart att om den kompensationen kommer fullt ut då kommer vi kunna ta oss igenom det. Än så länge har vi inte fått betalt för vårens insatser, än mindre för sommarens och har inga konkreta besked för hösten eller nästa år. Kommer inte det, och ganska snart, då kommer kollektivtrafiken runtom i Sverige att ställas inför att behöva genomföra ett stålbad av verksamheten.