Att Ryssland stänger sitt luftrum för 36 länder, däribland Sverige, som ett svar på EU:s beslut att stänga sitt luftrum för ryskt flyg, får konsekvenser för svenskt charterflyg.
– Det är främst våra Thailandsresenärer som påverkas. Vi har sedan tidigare ruttat om våra flygningar så att vi inte flyger över östra delen av Ukraina. Nu kommer vi inte längre att flyga över varken Ryssland och Ukraina. Vi flyger andra rutter. Vi får flyga längre söderut, säger Adam Györki, presschef på Tui.
Både Adam Györki och Anna Hagberg på Ving tror att de nya flygrutterna bara kommer att leda till marginellt längre flygtider i vissa fall.
– Det har kommit en del funderingar från våra resenärer om flyg över ryskt luftrum. Framförallt är det flygningarna österut som påverkas, våra flyg till Thailand och reguljärflygen till Dubai och andra resmål. Vi flyger istället över Rumänien och längre söderut. Eventuellt kan det bli det någon mellanlandning också, säger Anna Hagberg.
Resenärerna som befinner sig på resmålen och de som står inför en resa ska ha informerats via sms om de nya flygrutterna.
SAS överväger
John Eckhoff, presschef på SAS, svarar i ett mejl att stängningen av ryskt luftrum inte får några större konsekvenser för SAS totala verksamhet. Det är endast de asiatiska linjerna som berörs av överflygning och bolaget har bara två avgångar i veckan, en till Shanghai och en till Tokyo, från Köpenhamn.
"Flighten till Shanghai går imorgon (tisdag, reds anm) och den till Tokyo går på fredag. De är inte inställda just nu. Vi överväger olika alternativ för att kunna fortsätta linjerna utanför ryskt luftrum, men har ännu inte tagit något beslut.
Dessutom ställer vi in de två rundresor vi hade planerat mellan Arlanda och St Petersburg i påsk på grund av den osäkerhet som uppstått. Förra veckan ställde vi in vår rutt Oslo–Kiev och undvek ukrainskt luftrum. Stockholm–Kiev ställdes in i december av kommersiella skäl", skriver John Eckhoff.