Hundratals internationella plan brukar dagligen flyga över Ryssland som genom den så kallade Sibirienkorridoren på ett tidseffektivt sätt förbinder Europa och USA med Asien. Före pandemin passerade 300 000 kommersiella flyg genom Ryssland varje år – en stadig inkomstkälla för landet som tar betalt för användningen av luftrummet.
Men den ryska invasionen av Ukraina har satt stopp för det. Stängda luftrum över Ryssland och EU tvingar många flygbolag att hitta alternativa resvägar.
Som illustration brukar det normalt ta 45 minuter att flyga mellan Minsk i Belarus och Kaliningrad i Ryssland men nu tar det nästan fyra gånger så lång tid. För bolag som brukar flyga till och från Asien via Sibirien kan det handla om två till fyra timmar extra i restid.
"Ner på knä"
Den mest ekonomiska rutten är i allmänhet den kortaste sträckan mellan två punkter. En omväg innebär stora extrakostnader för bränsle, personal och underhåll.
– De stängda luftrummen slår hårt mot flygbranschen som ännu inte har repat sig efter nedgången under pandemin, säger flygjournalisten Christer Åström.
– Nu hade man precis öppnat upp på nytt med fler långlinjer och passagerarna började återvända. Det här gör att flygbranschen än en gång går ner på knä.
Omvägarna i luften är inte bara dåliga nyheter för flygbolagen utan även för klimatet eftersom utsläppen för den enskilda flygningen ökar på grund av den ökade bränsleförbrukningen.
– För passagerarna blir det en tidsspillan i luften och bränslepriserna på flygsidan är på väg upp precis som på marken. I slutändan är det passagerarna som får betala och även flygfrakten kommer att bli dyrare, säger Åström.
– Dessutom tillkommer utsläppen som man har arbetat konsekvent med att minska så långt det är möjligt. Nu tvingas man att ge upp den delen i det här sammanhanget.
Extra timmar
Finnair är det nordiska flygbolag som har flest långdistansflygningar till Asien. Nu tvingas bolaget ta vägen söder eller norr om Ryssland till Japan. Den nordliga rutten, som nu går från Helsingfors över Nordpolen mot Alaska och sedan till Tokyo, tar omkring 13 timmar beroende på riktning i stället för det normala 9,5-10 timmar.
SAS flyger främst inom Europa men brukar ha två avgångar i veckan till Asien, till Shanghai och Tokyo från Danmark. Nu har Japanflygningen pausats, enligt kommunikationsdirektören Karin Nyman.
– Det har varit motiverat när vi tittat på efterfrågan och den längre flygtiden, säger hon.
Flygningen från Köpenhamn till Shanghai tar enligt SAS två timmar längre än vanligt. Det kan översättas till många tiotals ton extra koldioxid som släpps ut, enligt Tomas Mårtensson som är forskningsledare på Totalförsvarets forskningsinstitut.
– Förbränningen av ett ton flygbränsle ger upphov till 3,16 ton koldioxid, säger han.
– De nyaste flygplanen klarar att åka så långt utan att mellanlanda. En mellanlandning är extra dålig för miljön eftersom man måste göra en till start och komma upp på hög höjd igen.
Men även om den extra miljöpåverkan från en enskild Asienflygning är stor kan bilden se annorlunda ut i ett större perspektiv, enligt Mårtensson.
– Många flygbolag drar ner på turtätheten eftersom de inte har optimerat sin flotta för att flyga så mycket längre med så många flygplan. Om många människor reser betydligt mindre kan den totala miljöpåverkan komma att minska i absoluta termer.
Osäker framtid
Hur länge luftrummen kommer att vara stängda är det ingen som vet. Det hänger förstås på hur kriget utvecklar sig och vad som väntar när det tar slut.
– Det är inte säkert att man öppnar luftrummet direkt när partierna har lagt ner sina vapen utan det kan fortsätta som en form av ekonomisk påtryckning. Det handlar ju i det här sammanhanget om att straffa Ryssland, säger Christer Åström.