Bara 7 procent av svenskarna tar del av nyheter från RT (tidigare Russia Today) och Sputnik. Men bland män mellan 18 och 29 år är andelen betydligt högre, 20,6 procent.
I åldersgruppen mellan 30 och 49 år tar 10,8 procent av männen del av nyheter från de ryskstödda nyhetskanalerna.
Det visar en studie från Försvarshögskolan där drygt 3 000 svenskar intervjuats.
RT och Sputnik beskrivs som de viktigaste kanalerna för spridandet av rysk statsunderstödd informationspåverkan, eller propaganda.
Gillar att sprida
Många RT/Sputnik-läsare är samtidigt mer skeptiska till andra typer av medier, men tar också oftare än genomsnittet del av utländska traditionella medier som CNN, BBC och Sky News.
En stor del konsumerar också alternativa medier – och gillar även att sprida alla typer av nyheter via sociala medier, ibland utan att veta ursprunget och oavsett om de misstänker att innehållet inte är sant.
Forskaren bakom studien konstaterar att gruppen som delar material från RT/Sputnik riskerar att bli förmedlare av skadlig eller ondsint rysk informationspåverkan.
"Avsiktligt eller inte kan RT/Sputnik-konsumenter fungera som budbärare eller 'tidningsbud' – 'paperboys' – och bidra till att polarisera samhället och underminera demokrati och nationella säkerhetsintressen", säger Charlotte Wagnsson, professor i statsvetenskap, i ett pressmeddelande.
Sticker ut
RT/Sputnik-läsare utmärker sig även när det gäller vilket parti de sympatiserar med, enligt studien. Anhängare till Sverigedemokraterna och partier utanför Sveriges riksdag är överrepresenterade, medan moderata och socialdemokratiska väljare är underrepresenterade.
De har också lägre förtroende för svenska politiker och statliga institutioner, förutom Försvarsmakten.
Studien, som genomfördes 2020, är publicerad i den vetenskapliga tidskriften Information, Communication and Society.