Särskolan är en skolform för elever med intellektuell funktionsnedsättning. I våras uppdagades att en av särskoleeleverna i Mjölby inte hade denna diagnos. Det hade däremot kommunens psykolog kommit fram till år 2016.
Kommunen erbjöd nya utredningar för andra elever som utretts av samma psykolog. Av de hittills genomförda utredningarna framgår att sex elever fått en felaktig diagnos.
– Det här känns inte alls bra. Det här bär vi med oss - hur löser vi detta för att kompensera och möjliggöra ett gott framtida liv för dessa barn, säger Christer Lordh, Mjölby kommuns utbildningschef, till radiokanalen.
Kommunen anmälde redan i fjol psykologen, som inte längre arbetar kvar, till Inspektionen för vård och omsorg (Ivo) för bristande dokumentation. Men enligt Christer Lordh hade kommunen inte kunnat upptäcka de felaktiga diagnoserna tidigare.
För de elever som gått i fel skolform utarbetas individuella planer så att de ska kunna ta igen undervisning de inte fått.