Fler svenska elever är svaga läsare

Läsförmågan hos svenska fjärdeklassare har försämrats kraftigt, visar den globala studien Pirls. Försämringen syns inte bland de duktigaste läsarna, utan det är gruppen svaga läsare som har vuxit. Kunskapsklyftorna i svensk skola har alltså ökat.

Andel svenska elever i fjärde klass i respektive kunskapsnivå, procent.

Andel svenska elever i fjärde klass i respektive kunskapsnivå, procent.

Foto: Anders Humlebo/TT

Utbildning2023-05-16 10:00

– Vi är bekymrade på Skolverket över att vi har en segregerad skola och en bristande likvärdighet i skolan. Den här studien bekräftar den bilden och förstärker den till och med, säger Skolverkets generaldirektör Peter Fredriksson.

Lästestet Pirls genomförs vart femte år. Resultatet från den senaste omgången 2021 visar att de svenska fjärdeklassarna fick 544 poäng. Det är en tydlig försämring från 2016 års resultat på 555 poäng.

Svårt klara skolan

Men försämringen har alltså inte drabbat de allra skickligaste läsarna. Däremot har gruppen som läser på hög nivå krympt och gruppen på låg nivå ökat. Och kanske mest illavarslande: Elever som inte klarar den lägsta nivån utgör nu 5 procent. I alla tidigare Pirls har andelen varit 2 procent.

– Det som är allvarligt är att vi har elever på en nivå som gör att de har svårt att klara skolarbetet, och antalet elever på den nivån ökar, säger Peter Fredriksson och tillstår att svensk skola inte kan ges fullt ut godkänt.

Av Skolverkets Pirlsrapport framgår också att elevernas resultat är fortsatt starkt kopplat till familjebakgrund. Elever från välutbildade hem, välförsedda med böcker, klarar sig mycket bättre än elever från resurssvaga hem. Resultatskillnaden är så stor som 91 poäng i lästestet.

På liknande sätt läser flickor fortsatt bättre än pojkar, barn i svenskspråkiga familjer klarar sig bättre än elever som talar ett annat språk hemma och elever som går i skolor där många kommer från resursstarka hem klarar sig bättre än elever i skolor i resurssvagare områden.

Kopplas till pandemin

Trots dessa klyftor, och trots ett sämre resultat än 2016 klarar sig Sverige ändå relativt väl i en internationell jämförelse. De flesta länder viker av nedåt i sin resultatkurva, vilket ses som en följd av pandemin. Endast fyra länder/regioner har ett signifikant bättre resultat än Sverige. Sverige hör till en "näst bäst-grupp", med bland andra Finland, Danmark och Norge.

Den negativa trenden kopplas alltså till pandemin. Som bekant hade en rad länder långa perioder av skolstängningar, vilket antas ha lett till ett kunskapstapp.

Sverige valde ju däremot att hålla skolorna öppna för de yngre eleverna. Men det verkar inte ha hjälpt.

– Det var en bra väg att gå. Eleverna fick ett socialt sammanhang och kunde delta i aktiviteter. Men trots att skolorna var öppna påverkades kvaliteten i undervisningen eftersom lärare och elever var sjuka, säger Peter Fredriksson.

Ytterligare en förklaring till de försämrade resultaten är att fler elever med utländsk bakgrund har deltagit i mätningen 2021.

– Det är naturligtvis så att ju fler elever som har kommit till svensk skola med annan skolbakgrund, desto svårare är det att lyckas och prestera bra resultat, säger Peter Fredriksson.

"Sämsta man kan göra"

Samtidigt som Pirls nu skickar varnande signaler varslar en rad kommuner om bantade skolbudgetar.

– Att dra ned på resurserna till skolan är det sämsta man kan göra om man vill skapa ett gott samhälle för alla. Staten behöver naturligtvis titta på detta, eftersom staten har det yttersta ansvaret för en likvärdig skola, säger Peter Fredriksson.

Fakta: Fem procent under elementär nivå

Pirls använder fyra kunskapsnivåer:

Avancerad nivå: minst 625 poäng

Hög nivå: minst 550 poäng

Medelgod nivå: minst 475 poäng

Elementär nivå: minst 400 poäng

.

I Pirls 2021 fördelades de svenska resultaten så här (med 2016 års andel inom parentes):

Avancerad nivå: 15 procent (14)

Hög nivå: 35 procent (43)

Medelgod nivå: 31 procent (31)

Elementär nivå: 14 procent (10)

Under elementär nivå: 5 procent (2)

I alla tidigare Pirls har andelen som presterat under basnivån (elementär nivån) varit 2 procent.

Källa: IEA, Skolverket


Fakta: Asien i topp

Land/region/område: Poäng

1. Singapore: 587

2. Hongkong: 573

3. Ryssland: 567

4. England: 558

5. Finland: 549

5. Polen: 549

7. Taiwan: 544

7. Sverige: 544

9. Australien: 540

9. Bulgarien: 540

9. Tjeckien: 540

12. Danmark: 539

12. Norge: 539

De fyra första länderna har signifikant (statistiskt säkerställt) bättre resultat än Sverige. Övriga i listan ovan har resultat som varken är signifikant bättre eller sämre än Sveriges.

Källa: IEA


Fakta: Detta är Pirls

Pirls (Progress in international reading literacy study) är en internationell studie som mäter läsförmågan hos fjärdeklassare.

Ansvarig för Pirls är IEA (International association for the evaluation of educational achievement), en internationell samarbetsorganisation för forskning inom utbildningsområdet.

Pirls har genomförts 2001, 2006, 2011 och 2016 och 2021.

Närmare 400 000 elever i 65 länder/regioner har deltagit i Pirls 2021.

Alla länders resultat är inte fullt jämförbara med varandra. Pandemin gjorde att vissa länder sköt på testet, och genomförde det med ett halvår äldre elever. Sverige ingår i den grupp av 43 jämförbara länder som gjorde testet inom tidsramen (våren 2021).

I Sverige deltog 5 175 elever på 146 skolor. Flertalet är födda 2010.


Fakta: Så genomförs Pirls

Varje land gör ett nationellt representativt urval av skolor och elever i årskurs 4. Först väljs skolor ut och därefter två klasser per skola.

Eleverna gör ett läsförståelseprov med både skönlitterära texter och faktatexter. I Pirls 2021 övergick eleverna till att besvara provet digitalt i stället för på papper.

IEA kvalitetssäkrar urval, genomförande och rättning. Forskare inom läsning rättar proven.

Utöver provet besvaras enkäter av elever, lärare och rektorer samt vårdnadshavare. Frågorna handlar om attityder till läsning, undervisning och hemmiljö.

Resultaten redovisas på nationell nivå. Enskilda skolors eller elevers resultat redovisas inte.

Resultaten publiceras i en internationell rapport och en nationell rapport. Skolverket ansvarar för den nationella rapporten.

Källa: Skolverket

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!