Förslag: Gratis fritidshem till alla barn

Låt alla barn i åldern 6–9 år få plats på fritidshem, utan avgift, föreslår en utredning som lämnats till skolminister Lotta Edholm (L).
–Om man genomför den här reformen blir fritidshemmen tillgängliga för de barn som kanske har störst behov av verksamheten, säger utredaren Kerstin Andersson.

Vad föräldrarna gör ska inte spela någon roll – alla barn ska få plats på fritids, föreslår en utredning. Arkivbild.

Vad föräldrarna gör ska inte spela någon roll – alla barn ska få plats på fritids, föreslår en utredning. Arkivbild.

Foto: Hasse Holmberg/TT

Utbildning2022-11-29 06:00

Mer än en halv miljon barn i framför allt lågstadieåldern, men även i mellanstadieåldern, tillbringar delar av skoldagen och loven på fritidshem. Men alla barn har inte självklar rätt till fritidshem – i de flesta kommuner är rätten villkorad med att föräldrarna arbetar eller studerar. Därför varierar också deltagandet och är betydligt lägre i områden där arbetslösheten är högre och familjernas ekonomi svagare.

Mot den bakgrunden tillsatte den förra regeringen en utredning om utökad rätt till fritids och betänkandet lämnades över till nuvarande skolminister Lotta Edholm på måndagen.

Som förskolan

Utredaren Kerstin Anderssons förslag är alltså att alla barn i åldern 6–9 år ska ges möjlighet att gå på fritids utan kostnad, på liknande sätt som 3–5-åringar har rätt till avgiftsfri förskola. Med allmänt fritids skulle även barn till arbetslösa, föräldralediga och långtidssjukskrivna omfattas.

– Den största vinsten är att man tillgängliggör fritidshemmet för alla barn. I dag är deltagandet allra högst i områden med väldigt goda förutsättningar medan det är lägre i glesbygden och i områden med socioekonomiska utmaningar, säger Kerstin Andersson.

Allmänt fritids för 6–9-åringar skulle innebära att verksamheten växer med cirka 10 200 elever (från 408 100 till 418 300), bedömer utredningen. Utökningen skulle kosta staten drygt en halv miljard kronor per år och utredningen föreslår att pengarna tas från likvärdighetsbidraget, vars syfte är att utjämna skillnader mellan skolor.

Olika kompetenser

Utökningen kräver också mer personal på fritidshemmen, i ett läge där det redan råder personalbrist. Bristen har varit så påtaglig att en tidigare utredning, från 2020, avrådde från att utöka fritidshemmen. Men Kerstin Andersson landar i en annan slutsats: Lyft fram andra kompetenta yrkesgrupper som kan ingå i arbetslaget, jämte lärare.

– Skollagen säger att behörig lärare ansvarar för undervisningen, men att annan personal får medverka. Det tolkas ibland som att annan personal "får finnas, men helst inte". Vi föreslår att man ger ett erkännande till så kallad annan personal och att de bör få en tydlig roll i arbetet, säger hon och syftar på bland andra gymnasieutbildade från barn- och fritidsprogrammet, fritidsledare och socialpedagoger.

– Personer med utbildning för arbete med barn kan bidra med många olika kompetenser. Nu tenderar det att bli en osäker arbetssituation för många som jobbar några månader medan arbetsgivaren söker behöriga lärare, säger Kerstin Andersson.

TT har bett skolminister Lotta Edholm om en kommentar.

– Vi har tagit emot utredningen och vi får återkomma om förslagen. Först ska de beredas inom regeringskansliet, säger hennes pressekreterare Ellen Kult.

Fakta: Mer om förslagen

Elever ska erbjudas gratis plats på fritidshem under minst 490 timmar om året till och med vårterminen det år eleven fyller nio år.

Elever ska erbjudas minst 295 timmar från och med höstterminen det år de fyller nio år och till och med vårterminen det år de fyller tio år.

Detta inkluderar 100 timmar som huvudsakligen ska förläggas under loven.

Tid utöver 490 respektive 295 timmar per år kan avgiftsbeläggas.

Fritidshemsverksamhet ska fortsatt vara obligatoriskt för kommunerna att ordna, men frivilligt för eleverna att delta.

Utredningen föreslår också att alla 6–12-åringar ska kunna erbjudas fritids eller öppen fritidsverksamhet, eller mer tid i dessa verksamheter, mot bakgrund av barnets levnadsvillkor.

Ändringarna i skollagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Källa: Betänkande SOU 2022:61

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!