Skolverkets statistik visar att förskoleklassen (för sexåringarna) har det bästa behörighetsläget, med drygt 86 procent behöriga lärare/förskollärare detta läsår. Det är på ungefär samma nivå som föregående läsår.
I grundskolan är 71 procent av lärarna behöriga, vilket även det är på samma nivå som tidigare läsår.
I gymnasieskolan har andelen behöriga lärare ökat till 83,5 procent, från förra läsårets 82,4 procent.
De skolformer som ligger sämst till är grundsärskolan och gymnasiesärskolan, för elever med intellektuell funktionsnedsättning. Där är knappt var femte lärare behörig, vilket är i linje med tidigare år. Det är "oerhört bekymmersamt. . . särskilt med tanke på att eleverna i de här skolformerna har extra stort behov av lärare med specialpedagogisk kompetens", kommenterar Lee Gleichmann Linnarsson i ett pressmeddelande.
För att vara behörig att att undervisa i grundsärskolan eller gymnasiesärskolan krävs som regel både en förskollärar-eller lärarexamen och en speciallärarexamen med inriktning mot utvecklingsstörning.
Skolverket pekar också på att behörighetsläget fortsatt är bättre i de kommunala skolorna än i de fristående. I kommunala grundskolor är 72 procent av lärarna behöriga, i de fristående 64 procent.
I kommunala gymnasieskolor är nära 87 procent av lärarna behöriga, i de fristående gymnasieskolorna drygt 75 procent.