Framtida lÀrarbrist skrivs ned kraftigt

LĂ€rarbristen ser ut att bli ett vĂ€sentligt krympande problem. Skolverket spĂ„r i sin nya prognos att det kommer att saknas 12 000 behöriga lĂ€rare och förskollĂ€rare fram till Ă„r 2035. Det Ă€r en mycket mindre brist Ă€n i den föregĂ„ende prognosen.

Examinationsbehov av lÀrare till 2035

Examinationsbehov av lÀrare till 2035

Foto: Johan HallnÀs/TT

Utbildning2021-12-14 05:00

DĂ„, 2019, var beskedet att det skulle saknas 45 000 behöriga lĂ€rare i början av 2030-talet.

Nu, 2021, Àr till och med Skolverket överraskat.

– Det Ă€r klart att vi blev förvĂ„nade över att det minskat sĂ„ mycket, sĂ€ger Anders DuvkĂ€r, enhetschef vid Skolverket, till TT.

Mindre kullar

Den frÀmsta förklaringen till att bristprognosen nu skrivs ned Àr att barn- och elevkullarna vÀntas bli mindre. Det Àr alltsÄ först och frÀmst demografin som styr.

Skolverkets prognos baseras pÄ SCB:s befolkningsframskrivning frÄn i Är. Och i den framskrivningen har större förÀndringar skett i antagandena om sÄvÀl invandring som fruktsamhet, alltsÄ barnfödande. FrÄn berÀkningar om ett ökat antal barn och ungdomar berÀknas nu antalet minska. Följden blir ett minskat lÀrarbehov.

Differensen Ă€r stor: Antalet barn och ungdomar i Ă„ldern 0–18 Ă„r bedöms vara nĂ€stan 190 000 fĂ€rre Ă„r 2033 i den senaste befolkningsframskrivningen, Ă€n i den som anvĂ€ndes i föregĂ„ende lĂ€rarprognos.

PĂ„verkar eleverna

Men Àven om lÀrarbristen ser ut att bli vÀsentligt mindre Àr den fortfarande ett pÄtagligt problem, sÀger Anders DuvkÀr.

– Vi som statlig myndighet och huvudmĂ€nnen mĂ„ste ta lĂ€rarbristen pĂ„ allvar. Visserligen Ă€r det positivt att det inte kommer att saknas lika mĂ„nga lĂ€rare, men det Ă€r Ă€ndĂ„ sĂ„ pass mĂ„nga behöriga lĂ€rare som saknas att det pĂ„verkar barnen och eleverna.

LĂ€rarbehovet Ă€r som störst de nĂ€rmaste Ă„ren fram till 2025. Störst vĂ€ntas bristen bli pĂ„ yrkeslĂ€rare inom gymnasieskolan och Ă€mneslĂ€rare inom grundskolans Ă„rskurs 7–9.

Som tidigare finns det största rekryteringsbehovet i de tre storstadsregionerna, det vill sĂ€ga Stockholm, VĂ€stra Götaland och SkĂ„ne. Störst relativt behov – i förhĂ„llande till dagens lĂ€rarkĂ„r – finns pĂ„ Gotland medan det minsta lĂ€rarbehovet finns i Blekinge och VĂ€sternorrland.

LĂ„ngsiktig strategi

För att mota lÀrarbristen skulle ytterligare 800 lÀrare och förskollÀrare behöva utexamineras varje Är.

DĂ€rutöver mĂ„ste alla berörda parter – myndigheter, huvudmĂ€n och fack – ta sitt ansvar för att stĂ€rka lĂ€raryrkets attraktivitet, sĂ€ger Anders DuvkĂ€r. Han nĂ€mner Talis, en internationell undersökning som visat att 90 procent av de tillfrĂ„gade svenska lĂ€rarna Ă€r nöjda med sin yrkesroll.

– TyvĂ€rr kommer det inte fram i medier, allt positivt som sker. Men det handlar ocksĂ„ om att huvudmĂ€nnen mĂ„ste arbeta strategiskt och lĂ„ngsiktigt med rekrytering. Det handlar ocksĂ„ om att arbetsmiljön i skolan mĂ„ste förbĂ€ttras, sĂ€ger Anders DuvkĂ€r.

PĂ„ den sistnĂ€mnda punkten fĂ„r han medhĂ„ll av Johanna Jaara Åstrand, LĂ€rarförbundets ordförande.

– LĂ€rarbristen har aldrig berott pĂ„ att yrket inte lockar. Det finns inget mer betydelsefullt man kan Ă€gna sig Ă„t. Bristen beror pĂ„ de bristande förutsĂ€ttningarna. Det Ă€r bedrövligt att vi som valt lĂ€raryrket med stolthet mĂ„ste betala med vĂ„r hĂ€lsa. Det finns inga genvĂ€gar. Det handlar om minskad arbetsbelastning och ökad autonomi.

"Mindre moln"

Utbildningsminister Anna Ekström (S) sÀger att prognosen Àr glÀdjande.

– Den vĂ€ldigt stora lĂ€rarbristen som varit ett jĂ€ttestort moln Ă€r nu ett lite mindre moln.

Ekström konstaterar att lÀraryrket ser ut att locka fler.

– Vi har ju ökat antalet platser pĂ„ lĂ€rarutbildningen, fler nyutexaminerade börjar som lĂ€rare och ser vi till Talis har lĂ€raryrkets attraktivitet ökar. Det Ă€r bra, eftersom vi fortfarande mĂ„ste öka antalet utbildade lĂ€rare. Jag Ă€r övertygad om att vi gĂ„r i land med det, sĂ€ger Anna Ekström.

Johanna Jaara Åstrand Ă€r inte lika övertygad:

– Även om vi kan se en svag ökning av antalet sökande till lĂ€rarutbildningen Ă€r genomströmningen fortfarande alldeles för lĂ„g.

Skolverket skriver i prognosen att det Àr viktigt att det finns snabba och flexibla vÀgar in i lÀraryrket, exempelvis via kompletterande pedagogisk utbildning (KPU). Regeringen planerar en kortare KPU, pÄ ett Är, men lÀrosÀtena befarar att utbildningen blir för summarisk.

– Prognosen visar att vi mĂ„ste vĂ€nda pĂ„ alla stenar för att fĂ„ fler vĂ€lutbildade vuxna med akademisk examen som kan undervisa i vĂ„ra klassrum. Hur denna KPU ska se ut fĂ„r vi Ă„terkomma till, men regeringen har avsatt pengar till en försöksverksamhet, sĂ€ger Anna Ekström

TT: SÄ du utesluter inte att modellen kan bli en annan Àn den som föreslagits?

– Vi har inte givit besked Ă€nnu hur försöksverksamheten ska se ut. Det beskedet kommer nĂ€r vi Ă€r fĂ€rdiga med det, sĂ€ger Anna Ekström.

RÀttad version: I en tidigare version beskrevs de regionala skillnaderna felaktigt som gÀllande lÀrarbrist. Avser rekryteringsbehov.

Fakta: Prognosen

Behovet av nyutbildade lĂ€rare bedöms uppgĂ„ till 153 000 till Ă„r 2035, motsvarande 800 per Ă„r.

Med dagens inflöde av nybörjare pĂ„ lĂ€rarutbildningarna och genomströmningen (andelen som slutför utbildningen) berĂ€knas tillskottet bli 141 000.

Differens: 12 000. Detta underskott fĂ„r tĂ€ckas upp med obehöriga lĂ€rare.

KĂ€lla: Skolverket

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!