Friskola fick miljoner för mycket i bidrag

Internationella Engelska skolan (IES) i Södertälje lämnade felaktiga uppgifter om sina elever. Det ledde till att skolan fick tolv miljoner kronor för mycket i statsbidrag i fjol, skriver Dagens Samhälle.

IES Södertälje rapporterade felaktiga elevuppgifter. "Ett administrativt misstag", enligt IES.

IES Södertälje rapporterade felaktiga elevuppgifter. "Ett administrativt misstag", enligt IES.

Foto: Marko Säävälä/TT

Utbildning2022-03-09 20:24

– Vi har gjort ett administrativt misstag, säger koncernens vd Anna Sörelius Nordenborg till tidningen.

Enligt henne har Engelska skolan nu kontaktat Skolverket för att betala tillbaka om statsbidraget har blivit fel.

Statsbidraget för en likvärdig skola ska betalas ut efter behov. Den tyngst vägande faktorn är andelen invandrade elever. En skola med hög andel elever med utländsk bakgrund har alltså rätt till ett högre bidrag.

Då skolan i fjol felaktigt rapporterade tillfälliga personnummer för samtliga sina elever framstod alltså bidragsbehovet som stort – till och med störst i landet. SCB, som genomför statistikinsamlingen åt Skolverket, uppmärksammade detta och kontaktade skolan men fick inget svar.

IES Södertälje fick därmed ett statsbidrag på 14,7 miljoner kronor i fjol, motsvarande 26 500 kronor per elev. Snittet för hela IES är cirka 4 200 kronor per elev.

Hade IES fått bidrag enligt årets index hade statsbidraget blivit 2,1 miljoner – en differens på drygt tolv miljoner.

– Vi känner till och har noterat skolindexet för Södertälje. Men vi har inte dragit parallellen till att det skulle gett oss ett högre statsbidrag, säger Anna Sörelius Nordenborg.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!