– Vi måste hitta system för att hantera och övervaka skrivprocesserna mer, säger Jonas Kågström universitetslektor på Högskolan i Gävle, till Gefle Dagblad.
Han säger att det kan bli aktuellt med fler salstentor.
– Och att vi via Google-dokument går in och övervakar skrivprocessen i realtid när studenterna skriver. Vi startar 100 uppsatsstudenter i januari som ska skriva sina examensarbeten i företagsekonomi. Där måste vi följa skrivprocessen mer noggrant, säger han till tidningen.
Överraskat och imponerat
Chat GPT har överraskat många genom att snabbt skapa textmassor där innehållet oftast både är vettigt och hyfsat korrekt, och bygger på att den behandlat stora mängder texter på nätet. Den kan exempelvis trovärdigt svara på frågor och utföra uppgifter som att sammanfatta ett verk.
Jonas Kågström poängterar att det viktiga är att se till att studenterna använder tekniken till nytta, vilket även är något som lyfts från internationellt håll, när fuskdiskussionen lyfts.
"Ingen Einstein"
Även om Chat GPT är imponerande har den fortfarande begränsningar.
– Studenter kommer inte automatiskt att få A genom att skicka in AI-genererat innehåll. Det är mer en arbetshäst än Einstein, säger Kay Firth-Butterfield, AI-chef vid världsekonomiska forumet i Davos till Financial Times.
Leah Henrickson, AI-expert vid University of Leeds, tror också att AI kan leda till en mer jämställd skolgång.
– Jag tror att det finns mycket potential för att hjälpa folk att uttrycka sig själva på sätt som de inte nödvändigtvis tänkt på. Det kan vara användbart framför allt för studenter som har engelska som andraspråk eller för studenter som inte är vana vid det akademiska skrivsättet, säger hon till Insider.