Låga betyg kan fungera – på rätt utbildning

Elever med svaga betyg från grundskolan har goda chanser att klara gymnasieskolan – förutsatt att de väljer rätt program. –Låga betyg behöver inte vara lika med ett misslyckande, säger Skolverkets Christina Sandström.

"Har man klarat grundskolan går det att klara ett yrkesprogram", säger enhetschef Christina Sandström vid Skolverket. Genrebild från Solna.

"Har man klarat grundskolan går det att klara ett yrkesprogram", säger enhetschef Christina Sandström vid Skolverket. Genrebild från Solna.

Foto: Henrik Montgomery/TT

Utbildning2022-02-22 08:54

En elev som lämnar årskurs 9 med låga betygspoäng och fortsätter på ett högskoleförberedande program löper stor risk att inte nå en gymnasieexamen. På ett yrkesprogram är utsikterna betydligt bättre, visar en ny rapport från Skolverket.

På så vis är resultatet positivt, säger Christina Sandström, enhetschef på Skolverket.

– Yrkesprogram är ju den smarta vägen till jobb. Många branscher har ju brist på folk, så det är ganska sannolikt att man får jobb om man har examen från ett yrkesprogram.

Hon hoppas att studien kan bidra till att yrkesprogrammen får ett större erkännande.

– Här ser vi att det inte är ett problem att inte ha toppbetyg. Har man klarat grundskolan går det att klara ett yrkesprogram. Det borde man kunna lyfta, i stället för att locka in elever med svaga betyg på ett högskoleförberedande program, med risken att de misslyckas.

En av fem

Skolverkets studie baseras på de mer än 88 000 elever som gick ut nionde klass våren 2017 och fortsatte på ett nationellt program hösten samma år. Eleverna var alltså gymnasiebehöriga (hade godkända betyg i de ämnen som krävs) och behövde inte börja på ett introduktionsprogram.

Ganska givet valde elever med höga betyg företrädesvis ett högskoleförberedande program och tog sin gymnasieexamen tre år senare.

Men den mindre grupp elever med mycket svaga betyg (mellan F och E) som valde ett högskoleförberedande program fick uppenbara problem – endast 22 procent tog examen efter tre år. Av dem som i stället valde ett yrkesprogram tog 42 procent examen.

I gruppen med något bättre grundskolebetyg, mellan E och D, klarade 49 procent ett högskoleförberedande program, jämfört med 74 procent på ett yrkesprogram.

För krävande

– De högskoleförberedande programmen är för krävande för dem med låga betyg. Till exempel ingår kursen svenska 3, som handlar om vetenskapligt skrivande – en krävande kurs, säger Christina Sandström.

Enligt studien är matematik det ämne som ofta stjälper elever.

– Matten blir svårare och svårare, så har man dåliga förkunskaper är det svårt att hämta igen. Man måste lägga grunden tidigt, säger Christina Sandström.

Skolverket konstaterar också att lovskola sommaren efter grundskolan, för att läsa in gymnasiebehörighet, är att sätta in hjälpen för sent.

– Det man inte har lärt sig i grundskolan kan man inte reparera på ett par veckor på sommarlovet, säger Christina Sandström.

I studien såg Skolverket också en liten skillnad mellan kommunala och fristående skolor: Vid samma meritvärde hade elever från kommunala skolor något högre examensfrekvens än elever från friskolor.

– Skillnaden är liten, och vi kan inte säga om det beror på glädjebetyg, lärarbehörighet eller något annat. Men man kan konstatera att friskoleföretagens pedagogiska idéer eller inriktningar i alla fall inte haft effekt, säger Christina Sandström.

"Negativ stämpel"

TT: Är det inte rimligt att man ska klara ett högskoleförberedande program, så länge man har godkända betyg från grundskolan?

– Jo, men det förutsätter att gymnasieskolan i så fall kan stötta bättre hela vägen. Man får också ha i åtanke att meritpoängen från grundskolan inte alltid räcker – det hjälper inte att ha ett högt betyg i idrott, till exempel, på ett högskoleförberedande program.

TT: Varför väljer en del elever ett högskoleförberedande program, trots svaga grundskolebetyg?

– Det är inte lätt att välja som 15-åring. Man lyssnar på sina föräldrar som säger att det är bra att skaffa sig högskolebehörighet. Det är myten om att det är viktigt att gardera, hålla alla dörrar öppna, i kombination med en lite negativ stämpel på yrkesprogrammen, säger Christina Sandström.

Hon understryker hur viktigt det är med studie- och yrkesvägledning.

– Arbetslivet förändras ju hela tiden, med nya yrken. Där måste eleverna få guidning, säger Christina Sandström.

Fakta: Behörighetskrav

Betygsskalan går från A till F, där A-E står för godkända betyg medan F står för icke godkänt.

För att bli behörig till ett nationellt gymnasieprogram krävs godkända betyg i åtta till tolv ämnen. För alla program krävs godkända betyg i de tre ämnena svenska/svenska som andraspråk, matematik och engelska.

För att bli behörig till ett yrkesprogram krävs godkända betyg i ytterligare fem ämnen, alltså totalt åtta.

För de högskoleförberedande programmen krävs godkända betyg i ytterligare nio ämnen, totalt tolv.

Betygen ger följande poäng:

A=20, B=17,5, C=15, D=12,5, E=10 och F=0.

Meritvärdet – som kan avgöra vilken gymnasieskola eleven antas till – utgörs av summan av betygsvärdena för de 16 eller 17 bästa betygen i elevens slutbetyg.

Det möjliga maxvärdet för meritvärdet är 320 poäng för 16 ämnen och 340 poäng för 17 ämnen. I Skolverkets analyser är det elevernas meritvärden om 17 ämnen som används. För de elever som saknar 17 ämnen är det 16 eller färre ämnen.

Källa: Skolverkets rapport 2022:3


Fakta: Den undersökta gruppen

Av de drygt 88 000 elever som gick ut grundskolan och började på ett nationellt gymnasieprogram 2017 låg det genomsnittliga meritvärdet på 246,5 poäng.

En stor majoritet, 70 procent, började på ett högskoleförberedande program. Meritvärdet i denna grupp var i snitt 264,5 poäng.

Av alla i denna grupp, oavsett grundskolebetyg, var det 80 procent som tog gymnasieexamen på tre år.

Snittvärdet i gruppen som började på ett yrkesprogram var 204,3 poäng.

Av alla yrkeselever, oavsett grundskolebetyg, var det 75 procent som tog examen på tre år.

Av de elever som började på ett högskoleförberedande program var det 13 procent (motsvarande drygt 8 000 elever) som hade de lägsta meritvärdena från grundskolan: mellan E och F eller mellan D och E. Drygt hälften, 54 procent, i denna grupp klarade inte gymnasieexamen på tre år.

Källa: Skolverkets rapport 2022:3

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!