Många Waldorfskolor brister i sin undervisning

Ett stort antal Waldorfskolor runtom i landet brister inom flera områden, enligt en tillsyn av Skolinspektionen. Särskilt allvarligt ser myndigheten på bristen av tidiga stödinsatser för eleverna.
–Det kan leda till att de här eleverna halkar efter, säger Anna Bergqvist, enhetschef för Skolinspektionen.

Skolinspektionens tillsyn visar brister hos flera Waldorfskolor. Arkivbild.

Skolinspektionens tillsyn visar brister hos flera Waldorfskolor. Arkivbild.

Foto: Henrik Montgomery/TT

Utbildning2022-10-19 09:14

Det är första gången Skolinspektionen genomför en övergripande tillsyn av landets Waldorfskolor – där 27 av de 35 granskade skolorna runtom i landet uppvisar brister i minst ett av de sex inspekterade områdena.

Särskilt allvarligt är att att det i 14 av 35 skolor råder brist på tidiga stödinsatser för eleverna, enligt Anna Bergqvist, enhetschef på Skolinspektionen.

– Att man i vissa fall inte kartlägger, bedömer eller sätter in stöd för de yngsta eleverna för att tidigt identifiera de som har problem med att räkna, skriva eller läsa är allvarligt. Det kan leda till att de här eleverna halkar efter och inte kommer i kapp. Det är därför viktigt att tidigt identifiera behoven, så att de kan få stöd redan från början, säger hon.

Enligt rapporten ska lärare ha berättat att vissa skolor avvaktar med att ge stöd då eleverna "inte anses vara mogna utifrån sin ålder".

"Inget utbildningskrav för lärare"

Ytterligare brister som tas upp i Skolinspektionens tillsyn är bland annat brister i planering och genomförande av undervisning vad gäller arbetet mot kränkande behandling enligt skollagen.

Att Waldorfskolorna också undantas kraven på legitimation och behörighet kan få konsekvenser för eleverna, enligt Anna Bergqvist.

– Forskningen visar att när elever undervisas av utbildade lärare så får de en bättre undervisning och bättre kunskap att ta med sig. Waldorf har en egen lärarhögskola, men som lagstiftningen är utformad finns inga krav på någon utbildning för lärarna på de här skolorna. Och det vi har sett under lektionsobservationer, men även hört av elever, är det på vissa skolor råder en låg kvalitet på undervisningen, säger hon.

"Eurytmi konkurrerar ut idrott"

Enligt Anna Bergqvist råder även brister vad gäller elevernas garanterade undervisningstid i 15 av de 35 granskade skolorna.

– Den här bristen kan även finnas i andra typer av skolor, men här finns den i relativt många – och det är allvarligt, då elever ska garanteras en viss mängd undervisning. Och vad gäller just det Waldorfspecifika ser vi på en handfull skolor att man låter det lokala tillvalet eurytmi konkurrera ut undervisning i idrott och hälsa, säger Anna Bergqvist.

WSF: "Arbetar med fortbildning"

I ett skriftligt svar till TT skriver Maria Norberg, styrelseordförande för Waldorfskolefederationen (WSF), att man ser "mycket allvarligt på de brister som påvisas i Skolinspektionens rapport", och nu analyserar situationen.

"Under det senaste året har WSF arbetat systematiskt genom fortbildning med anledning av de brister som framkom i respektive skolas rapport; it-undervisning, garanterad undervisningstid och trygghet och säkerhet för eleverna i skolan", skriver hon.

Fakta: Tematisk tillsyn av Waldorfskolor

Skolinspektionen har granskat Waldorfskolornas arbete inom sex områden: undervisning utifrån läroplanen, garanterad undervisningstid, vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet, tidiga stödinsatser, samt trygghet och kränkande behandling. Totalt har 35 skolor granskats.

I 27 av skolorna konstateras brister i minst ett av de inspekterade områdena.

I 15 av skolorna konstateras brist gällande arbetet med att säkerställa att eleverna får sin garanterade undervisningstid i enlighet med skollagen.

I 21 av skolorna konstateras brist gällande undervisning i enlighet med de nationella kursplanerna.

I 11 av skolorna konstateras brist vad gäller arbetet mot kränkande behandling enligt skollagen.

Källa: Skolinspektionen

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!