I samband med höstens skolstart kom en ny läroplan.
Ann-Christin Hartman, chef för enheten för styrdokumentsutveckling vid Skolverket, säger att de huvudsakliga ändringarna kan delas in i tre delar: en som handlar om kursplaner och två som gäller betygsättning.
– Ändringarna ska flytta fokus till undervisningen för att inte både lärare och elever ska vara helt upptagna med betygsättningen. Det man lär sig i skolan är det viktigaste, säger hon.
Mer tid för undervisning
Tidigare har betygskriterierna varit väldigt långa och detaljerade, enligt Hartman.
– Det gjorde att lärare var tvungna att testa, mäta och bedöma utifrån alla detaljer. Det tog väldigt mycket tid och barnen kände sig nog bedömda hela tiden.
I den nya läroplanen har betygskriterierna kortats ner.
– Tanken är dels att lärare ska kunna lägga mer tid på undervisning och rimlig tid på betygsättning, dels att barn ska våga göra fel. Får man inte göra fel är det svårt att lära sig.
Sammantagen bedömning
Den andra ändringen ska göra det möjligt för lärare att ta ett helhetsgrepp i betygssättningen. Tidigare har lärare behövt ta hänsyn till enstaka misstag som en elev har gjort.
– Det här innebär inga stora förändringar för lärares betygssättning eller att de ska börja ställa lägre krav. Det handlar om att de ska kunna göra en bedömning utifrån sin professionella erfarenhet och se vad eleven egentligen kan.
– Varje elev ska få så rättvisande betyg som möjligt, fortsätter Hartman.
Det kan handla om att en elev är duktig på att teckna men inte lika bra på att tala om konst. Nu behöver inte det påverka det betyget lika mycket.
– Det här gäller inte för betyget godkänt. Eleven måste fortfarande uppfylla alla kriterier för att få ett godkänt betyg.
Lyfter fram fakta
Den tredje ändringen gäller kursplanernas innehåll. Enligt Hartman har man försökt tydliggöra syftet med vad varje ämne är.
Kursplanen är den text som beskriver ämnets innehåll och syfte samt instruktioner för hur lärarna ska betygsätta. Hartman säger att man tydligare har försökt lyfta fram fakta och förståelse.
– Lärarna kan planera sin undervisning på ett sätt som fokuserar mer på fakta när barnen är små. Analys finns alltid med, men man kanske tar sådana arbetsuppgifter längre fram.
Gladare lärare?
Förändringarna trädde i kraft den 1 juli. Senast det gjordes ändringar i läroplanen var 2011.
Eftersom läroplanen är lärarnas verktyg är det lärarna som bestämmer hur förändringarna kommer synas i klassrummet, enligt Hartman.
– Eleverna kanske märker i tidig ålder att det är mer betoning på fakta. Och förhoppningsvis gladare lärare, säger hon och fortsätter:
– Lärarna är den viktigaste delen för att eleverna ska uppnå bra resultat. God undervisning är det som driver elevernas lärande och kunskapsutveckling.