De tvÄ ministrarna gjorde inga försök att bortförklara svensk skolas resultat i den senaste PisamÀtningen.
ââHur vi Ă€n vĂ€nder och vrider pĂ„ mĂ€tningen visar den inget annat Ă€n en kunskapskollaps, det största tappet nĂ„gonsin, sĂ€ger Pehrson pĂ„ en presskonferens.
ââDet Ă€r tydligt och direkt tragiskt att vi har ett bildningsland dĂ€r fĂ€rre kan lĂ€sa och ett ingenjörsland dĂ€r fĂ€rre kan rĂ€kna.
Skolminister Edholm kallar den sÀmre lÀskunskapen för "inget annat Àn en lÀskris för Sverige".
Tillbaka till grunden
Liberalerna har varit med och utformat en stor del av dagens skolpolitik, Àven om Sverige haft en S-ledd regering mellan 2014 och 2022. Bland annat genom det sÄ kallade januariavtalet som L hade med den S-ledda regeringen.
ââVi tycker att man skulle gjort mycket mera, med fokus pĂ„ tidiga insatser, sĂ€ger Pehrson.
ââKom ihĂ„g ocksĂ„ att den tidigare uppgĂ„ngen (i PisamĂ€tningarna) skedde efter ett antal viktiga liberala reformer pĂ„ skolomrĂ„det.
Enligt Pehrson Àr vÀgen framÄt nu att gÄ tillbaka till grunderna i skolan, med mer lÀsa, rÀkna och skriva tidigt och mer stöd tidigt till elever.
ââVi behöver fokusera mer pĂ„ att lĂ€sa, rĂ€kna och skriva under de första skolĂ„ren, det Ă€r dĂ„ grunden lĂ€ggs, sĂ€ger Edholm.
Dessutom vill han och Edholm se mindre skÀrmtid i skolan och mer ordning och reda.
Del i skulden
Skolministern pekar pĂ„ en sak dĂ€r hon tycker att Liberalerna har del i skulden för de fallande Pisaresultaten â synen pĂ„ friskolesystemet.
ââDĂ€r har den samlade borgerligheten, inte bara Liberalerna, haft en för naiv hĂ„llning, sĂ€ger Edholm.
Hon pekar pÄ att friskolor har en lÀgre andel behöriga lÀrare och pÄ hur medel fördelas mellan kommunala skolor och friskolor.
De tvÄ ministrarna Àr ocksÄ bekymrade över att svensk skola inte lÀngre klarar av att jÀmna ut skolresultaten för elever med olika uppvÀxtvillkor. Pehrson pekar pÄ en "missriktad och otillrÀcklig" integrationspolitik som en orsak.
Satsningar pÄ ökade resurser till utsatta skolor har gjorts, men Edholm kan inte peka ut exakt varför likvÀrdigheten ÀndÄ inte förbÀttrats. Hon tror att svaret mÄste sökas bland lÀrarnas och rektorernas förutsÀttningar.
ââVi har en stor skolfrĂ„nvaro, vi har problem med psykisk ohĂ€lsa, elevers anvĂ€ndning av sociala medier, som inte bara pĂ„verkar den psykiska hĂ€lsan utan ocksĂ„ skolresultaten, sĂ€ger Edholm.
De tvÄ ministrarna pekar ocksÄ pÄ behov av ökad statlig styrning för att skolorna ska bli mer likvÀrdiga.
PÄ presskonferensen fÄr de frÄgor om varför regeringen inte ökar statsbidragen Ànnu mer till kommunerna, sÄ att de inte behöver göra besparingar pÄ skolan.
ââVi har naturligtvis ett vĂ€ldigt stort ansvar, dĂ€rför gör vi ocksĂ„ stora satsningar inför nĂ€sta Ă„r, till exempel mer lĂ€roböcker, stora satsningar pĂ„ fler speciallĂ€rare och sĂ€rskilda undervisningsgrupper för elever som behöver det allra mest, sĂ€ger Edholm.
ââKommunerna mĂ„ste ju ocksĂ„ ta sitt ansvar naturligtvis. Skolan Ă€r kommunaliserad och de flesta kommunalpolitiker vill ha det sĂ„. Jag menar att det var ett stort misstag att kommunalisera skolan.