Ministern: Har en läskris i Sverige

Sverige befinner sig i en läskris, säger skolminister Lotta Edholm (L) om läsförmågan hos svenska elever.
–Det är ett tecken på att svensk skola måste gå tillbaka till grunderna, säger hon.

Skolminister Lotta Edholm (L). Arkivbild.

Skolminister Lotta Edholm (L). Arkivbild.

Foto: Tim Aro/TT

Utbildning2023-05-16 12:38

Pirls-mätningen som publicerades på tisdagen visar att läsförmågan hos fjärdeklassare i Sverige blivit sämre. Andelen elever som presterar på en låg nivå eller under en låg nivå har dessutom blivit fler sedan senaste undersökningen 2016.

– Det är naturligtvis oerhört allvarligt och om den här trenden fortsätter riskerar vi se en generation av funktionella analfabeter i Sverige, säger Lotta Edholm på en pressträff.

– Vi måste ta det här på väldigt stort allvar,

Pirls visar även ökade skillnader mellan elevgrupper i Sverige. Skolverket konstaterar att svensk skola är segregerad och att likvärdigheten fortsatt brister – vilken skola du går på spelar roll.

Så hur ska då svensk skola bli mer likvärdig?

– Det handlar framför allt om tidigare insatser, säger Lotta Edholm.

Ministern menar även att det behövs större satsningar på läroböcker, fler speciallärare och mindre undervisningsgrupper för elever som behöver stöd.

– Skolan behöver fokusera mer på läsning och de första åren i skolan är ju särskilt viktiga för då läggs grunden både för läsandet och annat lärande, säger hon vidare.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!