Pirls-mätningen som publicerades på tisdagen visar att läsförmågan hos fjärdeklassare i Sverige blivit sämre. Andelen elever som presterar på en låg nivå eller under en låg nivå har dessutom blivit fler sedan senaste undersökningen 2016.
– Det är naturligtvis oerhört allvarligt och om den här trenden fortsätter riskerar vi se en generation av funktionella analfabeter i Sverige, säger Lotta Edholm på en pressträff.
– Vi måste ta det här på väldigt stort allvar,
Pirls visar även ökade skillnader mellan elevgrupper i Sverige. Skolverket konstaterar att svensk skola är segregerad och att likvärdigheten fortsatt brister – vilken skola du går på spelar roll.
Så hur ska då svensk skola bli mer likvärdig?
– Det handlar framför allt om tidigare insatser, säger Lotta Edholm.
Ministern menar även att det behövs större satsningar på läroböcker, fler speciallärare och mindre undervisningsgrupper för elever som behöver stöd.
– Skolan behöver fokusera mer på läsning och de första åren i skolan är ju särskilt viktiga för då läggs grunden både för läsandet och annat lärande, säger hon vidare.