Det Àr Centrala studiestödsnÀmnden (CSN) som i en rapport till regeringen redovisar de första effekterna av omstÀllningsstudiestödet. Enligt rapporten var det 57 procent av dem som fick stödet under första halvÄret i Är som redan hade vanligt studiemedel terminen före. En majoritet hade alltsÄ valt att börja plugga ÀndÄ, och inte vÀntat in det mer förmÄnliga omstÀllningsstudiestödet. "OmstÀllningsstudiestödets rekryterande effekt till studier tycks dÀrmed, Ätminstone inledningsvis, ha varit begrÀnsad", skriver CSN.
Behövde extra lÄn
TT: Betyder det att omstÀllningsstudiestödet Ànnu inte har uppnÄtt sitt syfte, att göra det möjligt för fler grupper att studera?
ââDet stĂ€mmer att stödet inte blivit fullt ut rekryterande Ă€nnu. Men mĂ„nga av dem som började med studiemedel hade ocksĂ„ tillĂ€ggslĂ„n, för att ha rĂ„d att plugga. Min gissning Ă€r att det varit svĂ„rt för dem att fĂ„ vardagen att gĂ„ ihop. Och framöver kommer stödet sannolikt att bli mer och mer rekryterande, och nĂ„ personer som skulle vilja studera men inte kan det utan omstĂ€llningsstudiestöd, sĂ€ger Joacim Strömblad, utredare vid CSN:s rĂ€ttsavdelning.
Nytt yrke
CSN:s rapport visar ocksÄ att ungefÀr tvÄ tredjedelar av dem som fick omstÀllningsstudiestöd under första halvÄret i Är siktade pÄ att byta yrkesbana.
ââIngen visste ju hur stödet skulle anvĂ€ndas â för att vidareutveckla sig i det jobb man har, eller byta omrĂ„de helt och hĂ„llet. Och byta omrĂ„de verkar vara det som Ă€r mest pĂ„ tapeten, sĂ€ger Joacim Strömblad.
Detta gÀller frÀmst de som studerar pÄ yrkeshögskola. I den gruppen Àr det nÀrmare nio av tio som siktar pÄ en ny yrkesbana. Bland dem som lÀser pÄ högskola Àr det fem av tio som siktar pÄ ett nytt yrke.
En stor del av CSN:s rapport handlar om den tröga start omstÀllningsstudiestödet fick, med tidsödande handlÀggning, ovÀntat mÄnga sökande och lÄnga vÀntetider för de sökande. Nyligen utlovade regeringen tio miljoner kronor i Är och 50 miljoner kronor nÀsta Är för att komma till rÀtta med problemen. CSN har ocksÄ fÄtt i uppdrag att föreslÄ hur regelverket för omstÀllningsstudiestödet kan förenklas.