Regeringen: Elever bör styras dit jobben finns

Fler gymnasieelever bör gå bygg-, el- eller vårdprogrammet och få kompetens som arbetsmarknaden verkligen behöver. Det är kärnan i ett regeringsförslag om stramare styrning av gymnasieskolan.

Utbildningsminister Anna Ekström (S) presenterar regeringens lagförslag om planering och dimensionering av gymnasial utbildning.

Utbildningsminister Anna Ekström (S) presenterar regeringens lagförslag om planering och dimensionering av gymnasial utbildning.

Foto: TT

Utbildning2022-01-31 10:48

Förslaget, som nu går till Lagrådet för granskning, innebär att huvudmännen – både kommuner och friskoleägare – ska ta större ansvar för att matcha gymnasieutbildningen mot arbetsmarknaden. I dag styrs utbudet av popularitet bland elever, enligt utbildningsminister Anna Ekström (S).

– Vi kommer att sätta arbetsmarknadens behov i centrum. Förslaget bidrar till bättre kompetensförsörjning och bättre etablering, säger hon på en pressträff.

Yrkesprogram

Det innebär, konkret, att en större andel elever i gymnasiet och komvux skulle behöva gå yrkesprogram.

– Det finns exempel på utbildningar som marknadsförs som vägen till att bli en framgångsrik influencer. Samtidigt är det alldeles för få som utbildar sig till exempelvis de många industrijobb som finns, säger Ekström.

Hon nämner också bristyrken som byggnadsarbetare, elektriker, vvs-montörer och undersköterskor.

Som en konsekvens kommer platser på andra program att bli färre. Hur dimensioneringen ska se ut avgörs regionalt.

– Men vi kan konstatera att det i stor utsträckning går elever på framför allt samhällsprogrammet och några andra högskoleförberedande program som aldrig söker till högskolan, säger Anna Ekström.

Inget tvång

Hon försäkrar samtidigt att inga elever ska fösas in på en utbildning enbart därför att den matchar arbetsmarknadens behov.

– Jag vill inte ta ifrån elevernas deras rätt att välja den utbildning de helst vill gå på, men det kommer med det här förslaget att finnas färre platser på de utbildningar som inte leder till jobb och fler platser på utbildningar som leder till jobb – precis som vi gör på högskolan i dag, säger Ekström.

TT: Vad talar för att elever som i dag väljer samhällsprogrammet i stället skulle söka industri- eller vårdprogrammet?

– Det är väldigt mycket upp till skolorna att de tar ansvar för studie- och yrkesvägledning, att gymnasieskolorna tar ansvar för att informera om framtidsutsikter i olika branscher men framför allt att arbetsgivarna tar ett stort ansvar för att visa ungdomarna vilka fina och intressanta yrken det finns i industrin och välfärden.

Regeringens lagrådsremiss bygger på ett betänkande som utredaren Lars Stjernkvist lade fram i juni 2020.

Fakta: Regeringens förslag

Arbetsmarknadens behov ska vägas in vid dimensionering av vissa utbildningar inom gymnasieskolan och komvux.

Detta gäller såväl kommunala och fristående huvudmän.

Kommunerna ska samverka med minst två andra kommuner om planeringen.

Ändringarna i skollagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2023 och tillämpas på utbildningar som påbörjas 2025 och senare.

Källa: Regeringens remiss till Lagrådet


Fakta: Här finns gymnasieeleverna

Läsåret 2020/21 hade gymnasieskolan 361 000 elever.

Den stora majoriteten, 320 000, läste på ett nationellt program medan 41 000 läste ett (förberedande) introduktionsprogram.

Två av tre elever på de nationella programmen läste ett högskoleförberedande sådant. I särklass störst var det samhällsvetenskapliga programmet med närmare 62 000 elever. Näst störst var ekonomiprogrammet med drygt 50 000 elever. Dessa två program hade fler elever (112 000) än vad alla yrkesprogram hade tillsammans (105 000).

De två största yrkesprogrammen var el och energi med 15 600 elever samt bygg och anläggning med 13 700 elever.

Källa: Skolverket

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!