Lärare och förskollärare lägger för mycket av sin arbetstid på administration, enligt regeringen.
– Skolan lider av en dokumentationssjuka, säger skolminister Lotta Edholm (L) på en pressträff.
Dessutom lägger lärare i dag mycket tid på annat än undervisning, enligt ministern.
– Lärare kan behöva vara rastvakter, jobba i lunchmatsalen, ta fram material och kopiera och så vidare. Det är sådant som andra skulle kunna göra, säger hon.
En ny utredning tillsätts därför nu för att se över problemet. Utredningen ska titta brett på vilken typ av uppgifter som tar tid från undervisningen. Den ska också föreslå åtgärder för att minska lärares och förskollärares administrativa uppgifter.
Men det handlar inte om att lärarna ska kunna ha fler lektioner, betonar Lotta Edholm, utan om att de ska få mer tid till planering och genomförande av sina befintliga timmar.
– Lärares tid är dyrbar. Att bli lärare tar lång tid och det är viktigt att vi använder lärarnas tid till det de faktiskt är utbildade till, inte massor av annat, säger Edholm.
Beskedet om att utredningen skulle tillsättas kom i Tidöavtalet.
– Det är viktigt att förskollärare och lärare kan fokusera på sin huvuduppgift, det vill säga undervisningen, säger Patrick Reslow (SD) ledamot i utbildningsutskottet.
Till särskild utredare utses Bo Jansson, som bland annat varit ordförande i Lärarnas Riksförbund.
Uppdraget ska redovisas senast den 1 oktober 2024.