Skolverket drar tillbaka råd om Förintelsen

Skolverket drar in ett stödmaterial till lärare om Förintelsen, efter skarp kritik. –Vi drar in materialet. Det är klart att det inte ska ligga ute och uppfattas som stötande, säger avdelningschef Anna Westerholm till TT.

Skolverket backar efter kritik mot lärarvägledning i en "kontroversiell fråga" - Förintelsen. Arkivbild.

Skolverket backar efter kritik mot lärarvägledning i en "kontroversiell fråga" - Förintelsen. Arkivbild.

Foto: Jessica Gow/TT

Utbildning2021-10-14 16:18

Det är Aftonbladet som rapporterat om Skolverkets undervisningstips i "kontroversiella frågor". Myndigheten tipsade på sin webb om att låta elever argumentera för att Förintelsen aldrig hänt, med hjälp av "fakta och information från internet".

– Detta är ren idioti, det är nästan så man inte tror att det är sant. Det är en grotesk tanke att det här kan utspela sig i svenska klassrum, sade Svante Weyler, ordförande för Svenska kommittén mot antisemitism, till Aftonbladet.

Grupparbeten

Skolverket gav på webbsidan förslag till lärare i historia att låta olika grupper av elever argumentera för respektive emot att folkmordet ägt rum. Vissa elever skulle söka fakta på internet, andra i kursmaterial och biblioteksböcker.

Eleverna ska alltså lära sig källkritik, men Svante Weyler ifrågasätter starkt att Förintelsen ska vara ämnet.

– Det är absolut fel sätt att använda Förintelsen, av det skälet att det finns faktiska förnekare som inte kan jämställas med stollar som anser att månlandningen inte ägt rum. Förintelsen har ägt rum, det är inget man kan inlåta sig till en diskussion kring. Det är lika dumt som att ifrågasätta multiplikationstabellen, säger han.

"Goda avsikter"

När TT talar med Skolverket på torsdagseftermiddagen har myndigheten alltså reagerat på kritiken.

– Vi har arbetat länge med att hjälpa lärare hur de kan bemöta odemokratiska åsikter med kunskaper och diskussion. Vi har också tagit fram annat material om Förintelsen och antisemitism. Men detta drar vi tillbaka - det var en fallbeskrivning som aldrig var tänkt att användas i undervisningen. Så våra avsikter var goda, men det uppfattades som stötande och då måste vi gå igenom det, säger Anna Westerholm.

Stödmaterialet blev omskrivet och tillbakadraget samma vecka som Malmös internationella forum om hågkomst av Förintelsen och bekämpande av antisemitism hållits.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!