Flera rektorer och lÀrare blev tidigt medvetna om att textroboten Chat GPT skulle kunna öka omfattningen av fusk inom skolvÀrlden, efter att den slagit igenom stort förra hösten.
Skolverket har sedan dess följt utvecklingen "noga", enligt Peter Karlberg, som Àr undervisningsrÄd pÄ myndigheten. Samtidigt har inga sÀrskilda riktlinjer gÄtt ut till lÀrare om hur de ska förhÄlla sig till fenomenet.
ââI dagslĂ€get har vi inte sett att vi har fog för att peka med hela handen och sĂ€ga, "sĂ„ hĂ€r ska ni göra", men vi försöker att ge lĂ€rare sĂ„ mycket stöd sĂ„ möjligt för att de sjĂ€lva ska kunna bedöma vad de behöver tĂ€nka pĂ„ nĂ€r tjĂ€nster som den hĂ€r typen finns, sĂ€ger Peter Karlberg.
Se över arbetssÀtt
I stÀllet rekommenderar Skolverket att lÀrare ser över sina arbetssÀtt, framförallt kopplade till hem- och inlÀmningsuppgifter.
Bland annat bör uppgifter som ska utgöra en del av betygsunderlaget ske under "kontrollerade former".
ââInlĂ€mningsuppgifter kanske man hellre ska göra i skolan nĂ€r man sitter i en lektionssal och inte nĂ€r man Ă€r sjĂ€lv, sĂ€ger Peter Karlberg.
I dagslÀget ser inte Skolverket att Chat GPT nödvÀndigtvis behöver innebÀra slutet för hemuppgifter, men lÀrare bör vara uppmÀrksamma kring hur eleven utformar sina svar vid arbeten som sker pÄ distans.
För att som lÀrare kunna vara sÀker pÄ att hemuppgiften verkligen motsvarar elevens kunskap i Àmnet, Àr det dÀrför en god idé att stÀlla följdfrÄgor i klassrummet, menar Peter Karlberg.
ââDĂ„ kan man utforma det pĂ„ ett sĂ„dant sĂ€tt att man kan kĂ€nna sig hyfsat sĂ€ker pĂ„ att det Ă€r eleven sjĂ€lv som har klarat uppgiften.
Ăkad medvetenhet
Skolverket uppmanar samtidigt lÀrare att generellt vara medvetna om den utvecklingen som sker och hur tekniken kan öka fusket.
Under hösten kommer myndigheten gÄ ut med mer stöd och uppdaterade resurser till lÀrare samtidigt som man undersöker hur textrobotar och AI skulle kunna bidra till undervisningen.
Exempelvis skulle AI kunna ta fram frÄgor Ät ÀmneslÀrare till uppgifter i framtiden, menar Peter Karlberg.
ââMen sen kan man inte som lĂ€rare bara anvĂ€nda dem rakt av, utan du mĂ„ste sjĂ€lv titta, âstĂ€mmer det hĂ€r med den undervisning som vi haft och med den svenska lĂ€roplanenâ och sĂ„ vidare. SĂ„ lĂ€rarens ansvar försvinner inte för att man kan hitta hjĂ€lpmedel i form av verktyg, sĂ€ger han.