Svagt stöd till skolor med lÄga resultat

Skolor som under mÄnga Är haft elever med svaga betyg fÄr inte tillrÀckligt stöd av sin huvudman för att kunna Ästadkomma en förÀndring. En orsak Àr att skolorna tvingats spara.

Skolor med lÄga elevresultat behöver Àgarens stöd men det uteblir i mÄnga fall, enligt Skolinspektionen. Arkivbild.

Skolor med lÄga elevresultat behöver Àgarens stöd men det uteblir i mÄnga fall, enligt Skolinspektionen. Arkivbild.

Foto: Jessica Gow/TT

Utbildning2021-09-06 06:35

Det Àr Skolinspektionens bild efter att ha granskats 28 skolor med lÄngvarigt lÄga kunskapsresultat.

– Ska man kunna vĂ€nda dessa skolor Ă€r det oerhört viktigt att det blir starka och kraftfulla satsningar, sĂ€ger Skolinspektionens generaldirektör HelĂ©n Ängmo.

Enligt granskningen Ă€r det lĂ„ngt ifrĂ„n sjĂ€lvklart att skolans ytterst ansvariga – kommunen eller friskoleĂ€garen – sĂ€tter in skrĂ€ddarsydda insatser för att Ă„stadkomma en förbĂ€ttring.

En tredjedel av huvudmÀnnen har varken nu, eller nÄgon gÄng under den tioÄrsperiod som granskats, genomfört riktade insatser.

Punktinsatser

TT: Betyder detta att huvudmÀnnen inte gör sitt jobb?

– De gör en hel del, men det har blivit punktinsatser. Ska man vĂ€nda skolor med svaga resultat mĂ„ste man ha ett lĂ„ngsiktigt perspektiv, sĂ€ger HelĂ©n Ängmo.

I rapporten framgÄr att rektor och lÀrare pÄ skolan sjÀlva fÄr försöka Ästadkomma en förÀndring.

Men skolorna brottas ofta med hög personalomsÀttning bland lÀrare och rektorer, vilket inte skapar nÄgon kontinuitet.

– Det Ă€r mycket hög rektorsomsĂ€ttning pĂ„ nĂ„gra av skolorna och hög omsĂ€ttning pĂ„ flera andra. Och vi vet att skolutvecklingsarbetet tappar fart nĂ€r rektorer slutar, sĂ€ger HelĂ©n Ängmo.

Att rektorer lÀmnar skolorna kan sannolikt förklaras med hög arbetsbelastning. Inte minst arbetet med att rekrytera lÀrare tar kraft och tid.

– Vi vet att det Ă€r en lĂ€gre andel behöriga lĂ€rare pĂ„ dessa skolor. DĂ„ kan man behöva centralt stöd, hjĂ€lp att profilera skolan eller fler förstalĂ€rartjĂ€nster, sĂ€ger HelĂ©n Ängmo.

Dessutom kan rektorer fÄ sparkrav att hantera. I granskningen ges exempel pÄ att rektorer varit tvungna att göra personalnedskÀrningar pÄ grund av tidigare budgetunderskott.

Inte Ànda fram

En del av huvudmÀnnen i granskningen har omorganiserat för att fÄ mer heterogena elevgrupper, exempelvis genom att slÄ samman skolor

– Men det Ă€r ju inte sĂ€kert att en skola gynnas bĂ€st av en organisatorisk Ă„tgĂ€rd. Det har i alla fall inte hjĂ€lpt Ă€nda fram för att vĂ€nda resultaten, sĂ€ger Ängmo.

Skolinspektionen ser dock att flera av de granskade huvudmÀnnen förbÀttrat arbetet under de senaste tre-fyra Ären. Det kan bland annat handla om att rektorer har handplockats utifrÄn skolans behov.

I granskningen har 28 skolor hos 18 huvudmĂ€n ingĂ„tt. Skolorna har valts ut pĂ„ basis av att de har en lĂ€gre andel elever med godkĂ€nda betyg i Ă„rskurs 9, jĂ€mfört med andra skolor, under Ă„ren 2010–2019.

I granskningen finns exempel pÄ skolor med en Ärlig elevomsÀttning pÄ 25 procent och 94 procent elever med annat modersmÄl Àn svenska.

Fakta: Granskade skolor

Helsingborgs kommun: Anneroskolan

Bengtsfors kommun: BengtsgÄrden

Stockholms kommun: BÀckahagens skola, Farsta grundskola, HagsÀtraskolan, HökarÀngsskolan, Lillholmsskolan

UmeÄ kommun: ErsÀngsskolan 7-9

Botkyrka kommun: Fittjaskolan Botkyrka Norra, Karsby International School

Lilla Edets kommun: Fuxernskolan 7-9

Göteborgs kommun: Gamlestadsskolan H, GÄrdstensskolan, Nytorpsskolan, Utmarksskolan, VÀttleskolan

GullspÄngs kommun: Gullstensskolan 7-9

SödertÀlje kommun: Hovsjöskolan, Ronnaskolan

VĂ„r Fru AB: Katolska skolan av Notre Dame

BorlÀnge kommun: Maserskolan

Sundsvalls kommun: Nivrenaskolan

Kristianstads kommun: Norretullskolan

Malmö kommun: Sofielundsskolan

GĂ€vle kommun: Stora SĂ€traskolan

TrollhÀttans kommun: Sylteskolan 7-9

BorÄs kommun: Viskaforsskolan 7-9

VĂ€sterholms Friskola AB: VĂ€sterholms friskola

KĂ€lla: Skolinspektionen

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!