Svenska elever på toppnivå i nytt test

Svenska åttondeklassare presterar på toppnivå i samhällsfrågor. I ett internationellt kunskapstest placerar sig Sverige på andra plats. Men svensk skola visar stora resultatskillnader beroende på elevens bakgrund. Det är också en anmärkningsvärt stor skillnad mellan tjejer och killar.

Skolverkets generaldirektör Peter Fredriksson och Stephanie Plenty, undervisningsråd och projektledare för ICCS, presenterar undersökningen.

Skolverkets generaldirektör Peter Fredriksson och Stephanie Plenty, undervisningsråd och projektledare för ICCS, presenterar undersökningen.

Foto: Henrik Montgomery/TT

Utbildning2023-11-28 10:00

Det är bara Taiwan som presterar bättre än Sverige i kunskapsmätningen ICCS, som testar vad elever kan om och har för engagemang i demokrati- och samhällsfrågor. Det är frågor som tas upp i flera ämnen, men främst i samhällskunskap.

Med 565 poäng har Sverige ett bättre resultat än bland andra Polen, Estland och Norge. Sverige har också högre poäng än Danmark, men skillnaden ligger inom felmarginalen.

Trots en hög svensk snittpoäng ökar skillnaderna mellan elever med lägre socioekonomisk bakgrund och de med hög.

– Sverige ligger i topp men vi har inte en likvärdig skola, säger Peter Fredriksson, generaldirektör på Skolverket, vid en pressträff när resultaten presenteras.

Det ska också sägas att svenska åttondeklassare presterade bättre i föregående ICCS, 2016, då resultatet blev 579 poäng. Å andra sidan är nedgången en generell trend bland länderna som deltog både då och nu. Vad det beror på finns inget egentligt svar på, men många förklarar det med pandemin.

– När vi tittar på resultatutvecklingen, så är det svårt att förklara försämringen med något annat än pandemin. Det är inte rimligt att tro att alla länders skolor har blivit sämre plötsligt, säger Peter Fredriksson.

Ökade gap

Det kanske mest problematiska för svensk del är att skolan alltså återigen visar sig ha stora resultatskillnader mellan olika elevgrupper. Samma mönster har synts i en rad tidigare studier. I ICCS 2022 får elever med högutbildade föräldrar högre poäng än elever från lågutbildade hem och svenskfödda får bättre resultat än elever som invandrat.

– Vi har ett problem med likvärdigheten i svenska skolan. Elever möter skolor med väldigt olika kvalitet, säger Fredriksson.

Socioekonomisk bakgrund är den faktor som spelar störst roll för elevernas resultat. Och skillnaderna mellan grupperna ökar jämfört med tidigare undersökningar.

– Sverige är ett av länderna med störst skillnad mellan hög och låg socioekonomisk bakgrund. Socioekonomi spelar större roll än migrationsbakgrund, säger Stephanie Plenty, projektledare för ICCS 2022 på Skolverket.

Peter Fredriksson trycker på att alla skolor behöver bli bättre på att lära elever om demokrati.

– Huvudmännen har det yttersta ansvaret och de behöver fördela resurserna utifrån elevernas behov, säger han.

Killarna kommer inte heller upp i samma poäng som tjejerna. Det svenska gapet har ökat markant sedan den första ICCS-studien 2009. De 37 poäng som skiljer mellan tjejer och killar i ICCS 2022 är det näst största av alla länders, bara Bulgarien har ett större.

Men Sverige är inte ensamt om att ha stora skillnader inom sitt skolsystem. IEA ser samma mönster hos andra länder.

Omvälvande händelser

ICCS mäter också attityder, och det visar sig bland annat att svenska åttondeklassare har ett högt förtroende för samhällsinstitutioner. Andelen elever som uttrycker stöd för invandrares lika rättigheter är större i Sverige än i många andra länder.

ICCS 2022 genomfördes i mars–april 2022, det vill säga när 15-åringar världen över fått erfarenhet av en svår pandemi, förstått vidden av klimatförändringarna och att ett krig brutit ut i Europa. Svenska tonåringar hade i april 2022 också fått vänja sig vid täta rapporteringar om skjutningar och gängkriminalitet.

IEA understryker hur viktigt det är att skolan lär eleverna att förstå sitt samhälle och att orientera rätt i informationsflödet.

ICCS samlade dock inte mer än 22 länder. Exempelvis saknas denna gång Finland, vars elever hört till de allra bästa i de tidigare två ICCS-mätningarna. Länder som USA, Kanada, Japan och Sydkorea deltar inte.

Fakta: Resultat ICCS 2022

Sverige hade den näst högsta poängen i ICCS 2022. (Poäng i föregående ICCS, 2016, inom parentes.)

Taiwan: 583 (581)

Sverige: 565 (579)

Danmark 556 (586)

Polen: 554 (-)

Estland: 545 (546)

Kroatien: 531 (531)

Norge: 529 (564)

Italien: 523 (524)

Spanien: 510 (-)

Litauen: 509 (518)

Nederländerna: 508 (523)

Frankrike: 508 (-)

Slovenien: 504 (532)

Slovakien: 501 (-)

Lettland: 490 (492)

Malta: 490 (491)

Rumänien: 470 (-)

Serbien: 464 (-)

Cypern: 459 (-)

Brasilien: 457 (-)

Bulgarien: 456 (485)

Colombia: 452 (482)

Medelvärde: 507 (517)

För de 13 länder som deltagit i samtliga tre ICCS-studier (däribland Taiwan, Sverige, Danmark och Norge är medelpoängen 516 för 2022 och 531 för 2016.

Poängskillnaden mellan Sverige och Danmark ligger inom felmarginalen. Det är alltså inte statistiskt säkerställt att Sverige är bättre än Danmark.

IEA påpekar att Danmarks och Brasiliens resultat måste iakttas med viss försiktighet eftersom ländernas urval inte fullt ut uppfyller IEA:s kvalitetskrav. IEA:s exkluderar de båda länderna i uträkningen av internationellt medelvärde. IEA:s medelvärde blir därför 508.

Källa: IEA och Skolverket


Fakta: Om studien

ICCS står för International Civic and Citizenship Education Study.

Ansvarig för ICCS är forskarorganisationen International Association for the Evaluation of Educational Achievement (IEA).

Ansvarigt för genomförandet i Sverige är Skolverket.

I ICCS 2022 deltog totalt 82 000 åttondeklassare i 22 länder/regioner/delstater.

I Sverige deltog närmare 3 300 elever på 149 skolor.

Den svenska exkluderingsgraden var 6,4 procent, det internationella genomsnittet 4,3 procent.

Studien genomfördes i april 2022, så det är främst elever födda 2007 som deltagit.

Källor: IEA och Skolverket


Fakta: Vilka slags frågor har eleverna fått?

I ICCS får eleverna svara på frågor om demokratiska principer och samhällsuppbyggnad.

Det kan handla om likhet inför lagen, pressfrihet och rösträtt, hur lagar stiftas, domstolars och försvarets respektive roller.

Svaren placeras på olika kunskapsnivåer, A–D. På nivå D kan eleven känna igen grundläggande drag i en demokrati, på nivå A kan eleven föra resonemang.

ICCS ställer också frågor om elevers attityder till samhälle och politik, samt om elevernas engagemang i samhällsfrågor.

Källor: IEA och Skolverket


Fakta: Några andra mätningar Sverige deltar i

Sverige deltar i flera olika internationella kunskapsmätningar. ICCS är en relativt liten undersökning, med ett 20-tal deltagande länder i de två senaste mätningarna. Den första ICCS gjordes 2009 och hade då 38 deltagande länder.

I maj i år presenterades resultaten från Pirls 2021. Pirls (Progress in international reading literacy study) mäter läsförmågan hos fjärdeklassare. Elever i 65 länder deltog i Pirls 2021. Det svenska resultatet var negativt: lägre snittpoäng och ökad andel svaga läsare.

Timss mäter fjärde- och åttondeklassares kunskaper i matematik och naturvetenskap. Genomförs vart fjärde år, i den näst senaste deltog mer än 60 länder. Resultaten från senaste Timss kommer 2024.

Huvudansvarig för ICCS, Pirls och Timss är forskningsorganisationen IEA.

OECD ansvarar för den mest kända mätningen: Pisa (Programme for International Student Assessment). Testar 15-åringars förmågor i läsning, matematik och naturvetenskap. Genomförs vart tredje år, resultatet från Pisa 2022 presenteras den 5 december. Ett 80-tal länder har deltagit.

Mer information om internationella kunskapsmätningar finns på Skolverkets hemsida.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!