“Viktigt att det inte kĂ€nns improviserat”

Matilda Söderman och MĂ„ns Lekander önskar att lĂ€rarna kan hjĂ€lpa framtida elever att vĂ„ga prata om det som kĂ€nns svĂ„rt – och att utbildningen ska ge dem som framtida lĂ€rare verktygen.

MĂ„ns Lekander börjar den hĂ€r veckan sin studier för att bli gymnasielĂ€rare och kommer som första Ă„rskull utbildas i att ge sexualundervisning – nĂ„got han tycker kĂ€nns viktigt att prata om.

MĂ„ns Lekander börjar den hĂ€r veckan sin studier för att bli gymnasielĂ€rare och kommer som första Ă„rskull utbildas i att ge sexualundervisning – nĂ„got han tycker kĂ€nns viktigt att prata om.

Foto: Johan Nilsson/TT

Utbildning2021-09-04 12:43

– Jag tycker att det Ă€r bra att man inte skymmer undan att det kan uppstĂ„ sexuella trakasserier i skolan och i arbetslivet. Man ska kunna prata om upplevelser i ett tryggt rum och dĂ„ Ă€r det viktigt att lĂ€rarna fĂ„tt verktyg att hantera de frĂ„gorna, sĂ€ger Matilda Söderman.

Hon bor i Göteborg, Àr 29 Är gammal och börjar nu sin första termin pÄ ÀmneslÀrarprogrammet vid Göteborgs universitet med spanska som huvudÀmne.

Matilda Söderman Àr först tveksam till om hon som ska bli gymnasielÀrare verkligen kommer att ha sexualundervisning och har inga tydliga förvÀntningar pÄ sin egen utbildning i Àmnet. Men den hÀr förÀndringen gÀller alla.

Inte lika pinsamt

– Jag tycker att det kĂ€nns positivt, i och med att man Ă€r Ă€ldre i gymnasiet sĂ„ kanske det kĂ€nns lĂ€ttare att prata. Jag tror att det finns en mognad och att allt inte kĂ€nns lika pinsamt nĂ€r man Ă€r 16–18 Ă„r, som nĂ€r man Ă€r 13 Ă„r, sĂ€ger hon.

TT: Är det nĂ„got som kĂ€nns svĂ„rt med att undervisa i sex, relationer och samtycke?

– Att det Ă€r ganska allvarliga saker. Man vet inte vad elever har varit med om, det kan vara jĂ€ttekĂ€nsligt för vissa. Att upptĂ€cka det och förmedla att man Ă€r dĂ€r ocksĂ„ för att lyssna kan vara svĂ„rt, sĂ€ger Matilda Söderman.

20-Äriga MÄns Lekander frÄn Tjörn som ska plugga pÄ Lunds universitet oroas inte över allvaret.

– Jag litar pĂ„ mig sjĂ€lv att jag gör det bĂ€sta av det hela. Med underlaget jag fĂ„r frĂ„n utbildningen tror jag att det kommer att lösa sig. Jag Ă€r inte oroad över att det inte ska fungera, sĂ€ger han.

Han ska ocksÄ bli gymnasielÀrare och undervisa i matte och svenska.

– Att undervisningen inte Ă€r improviserad kĂ€nns vĂ€ldigt viktigt. Att veta vad man ska snacka om och redan har fĂ„tt tĂ€nka pĂ„ hur man ska förmedla det till ungdomarna tror jag kommer att hjĂ€lpa till mycket i klassrummet, sĂ€ger han.

Kommer förÀndra

TT: Hur kÀnner du inför att stÄ inför klassen och undervisa om sex, relationer och samtycke?

– Jag tror det kan vara konstruktivt, man vet ju hur ett barn kommer till, men könsnormer, roller i samhĂ€llet och hur man ska bete sig mot det andra könet Ă€r nĂ„got som definitivt kan vara relevant Ă€ven i gymnasieĂ„ldern, sĂ€ger han.

Syftet med att bygga ut sexualundervisningen Àr att minska övergrepp och trakasserier genom bÀttre kunskap om sexualitet, normer, vÀrderingar och grÀnser.

TT: Kan man nÄ Ànda dit?

– FörĂ€ndring kommer det definitivt att dra med sig, sĂ€ger MĂ„ns Lekander.

TT: Är det rimligt att lĂ€rare och skolan ska ta det hĂ€r ansvaret?

– Det kan kĂ€nnas som ytterligare en sak man inte har tid med, men just nu kĂ€nns det bara positivt tycker jag, sĂ€ger Matilda Söderman.

Matilda Söderman hoppas att gymnasieeleverna hon ska undervisa i framtiden inte tycker att sex och relationer Àr lika pinsamt som yngre elever, och att de kan ha bra samtal om svÄra Àmnen.
Matilda Söderman hoppas att gymnasieeleverna hon ska undervisa i framtiden inte tycker att sex och relationer Àr lika pinsamt som yngre elever, och att de kan ha bra samtal om svÄra Àmnen.
SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!