"Finns risker" när grundstött fartyg ska bärgas

Fartyget ligger ännu fastkilat på stenstranden utanför gotländska Fårö. Men bärgningen är snart på gång. En bärgningsfirma ska under söndagen göra bedömningar inför lossdragningen av det 75 meter långa fartyget.

Ett större lastfartyg gick på grund på Fårö på lördagsmorgonen, fartyget ska nu bärgas.

Ett större lastfartyg gick på grund på Fårö på lördagsmorgonen, fartyget ska nu bärgas.

Foto: Karl Melander/TT

Väder2021-06-06 14:37

– Firman kommer att vara där i eftermiddag. Under dagen kommer även en dykfirma från ön att undersöka botten inför en lossdragning, säger Kustbevakningens vakthavande befäl Christian Carlsson.

– Det kommer nog inte hinnas med i dag, även om vi har ljusa kvällar. Jag tror att det blir först under morgondagen som det kanske kan bärgas, fortsätter Carlsson.

Det var under lördagsmorgonen som det finskflaggade fartyget Ramona gick på grund vid Fårös västra kust. Fartyget, som fraktade timmerstockar, hade lämnat Klintehamn på Gotlands västkust och var på väg mot Lettlands huvudstad Riga när grundstötningen skedde.

Totalt fem personer befann sig ombord på fartyget. Ingen av dessa skadades i samband med grundstötningen. Varför fartyget satt kurs mot Fårö är ännu oklart men det finns misstanke om grov vårdslöshet i trafik.

Fler dykningar

Redan under lördagen gjorde Kustbevakningen dykningar vid det grundstötta fartyget. Dock var inte detta för att bedöma läget inför en bärgning, utan för att bedöma risken för utsläpp, säger Christian Carlsson.

– Våra dykningar gjordes för att se om det fanns risk för läckage av bränsle. Som tur var ligger bränsletankarna i vattnet och är inte i den del som står på grund, så risken är liten i nuläget.

TT: Kan ni efter lördagens dykningar säga något om hur svårt det kommer bli att bärga fartyget?

– Den ligger på berget och sitter fast på flera ställen. Vad vi kunde se så fanns det ingen sten eller något där den sitter fast men det kommer bärgnings- och dykfirman bedöma vidare. Om det inte är någon sten så skulle det nog vara förhållandevis lätt att få loss den.

"Inte bygd för att stå på land"

TT: Kan det finnas risker i samband med bärgningen?

– Ja ett fartyg är inte byggt för att stå på land, särskilt inte halva båten. När man börjar dra i skrovet finns risker för exempelvis bränsleläckage. Det är för att minimera riskerna som bärgningsfirman gör den typen av bedömningar som de snart börjar arbeta med, säger Carlsson.

TT: Är det bråttom att få loss fartyget?

– För rederiet och bärgningsfirman är tid så klart pengar. Vädermässigt ska det dock inte vara någon stress. SMHI har gett oss en lokal prognos som visar stabila väderförhållanden och vattenstånd. Men så klart, grundstötningen skedde vid ett naturreservat, där ska det inte ligga grundstötta fartyg längre än nödvändigt, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!