Sedan 2021 har ett projekt pågått i Västra Götalandsregionen där drönare levererar hjärtstartare vid hjärtstopp. Drygt 80 skarpa flygningar har genomförts, och preliminära resultat visar att drönarna anländer före ambulans i strax över 60 procent av fallen.
Nu ska samma drönare, totalt fem stycken, även skickas ut till bland annat trafikolyckor och bränder.
– Det blir ett stöd till larmoperatören, dels för att kunna positionera var exakt en händelse har skett men också för att se omgivningarna. Är det stopp i trafiken, är det mycket folk på platsen, brinner det? säger Magnus Kristiansson, innovationsledare på Innovationsplattformen i regionen.
– Vi har aldrig haft den möjligheten innan, utan man har fått basera alla beslut på telefonsamtal, på vad man hör.
Hjärtstopp prioriteras
En provfas av projektet inleddes i slutet av förra året, och ska fortsätta under början av 2023. Drönaren fotograferar och filmar 60 meter upp i luften, vilket innebär att det varken går att se ansikten eller personliga kännetecken på människor. Inga bilder eller inspelningar sparas efter avslutad händelse.
– Faller det här väl ut och vi ser fortsatt potential så kommer vi att försöka få till drönare med bättre bildkapacitet och som kan klara fler vädersituationer. Men i första skedet är det ett par månaders testperiod, säger Magnus Kristiansson.
Samtidigt som drönarna åker ut och filmar olycksplatser bär de med sig sina hjärtstartare. Skulle det larmas om ett hjärtstopp så är det prioriterat, och drönaren styrs då om.
"Unika"
Liknande studier med drönare och hjärtstartare pågår på andra platser, men enligt Magnus Kristiansson är Västra Götalandsregionen den enda regionen som nu har det i drift – och som utvecklar användningsområdet för drönarna ytterligare.
– Som sjukvårdsorganisation tror jag att vi är ganska unika i världen med att ha implementerade autonoma drönare i skarp drift. Jag vet ingen annan som har det, säger han.