Rapport: Information hos tandläkare brister

Patienter har ofta låg kunskap om tandvårdssystemet och färre än hälften upplever att de får tillräcklig information om kostnader. Det slår Myndigheten för vård- och omsorgsanalys fast i en rapport.

Patienter upplever att informationen brister inom tandvården. Arkivbild.

Patienter upplever att informationen brister inom tandvården. Arkivbild.

Foto: Tore Meek/NTB/TT

Vård2022-12-18 18:42

Det är efter en enkätundersökning med svar från cirka 5 200 vuxna tandvårdspatienter som myndigheten identifierat en rad områden som behöver förbättring.

Bland annat visar det sig att få patienter har kunskap om vilka ekonomiska stöd för tandvård som finns tillgängliga. Samtidigt känner en av fem patienter inte till att priset kan variera mellan olika mottagningar – och knappt hälften anser att de fått tillräcklig information om kostnader före en behandling påbörjats.

I utredningen nämns också att långt ifrån alla patienter ges tillgång till sin journal via 1177.

"Information är en förutsättning för att stärka patientens ställning, men det är tydligt att inte alla patienter får den information de behöver. Tandvården behöver bli bättre på att anpassa informationen till patienters olika behov och förmåga att ta till sig den", säger Ida Nyström, utredare på Myndigheten för vård- och omsorgsanalys i ett pressmeddelande.

Myndigheten har även hittat ett antal styrkor hos tandvården. Bland annat pekar myndigheten ut kontinuiteten i systemet, eftersom tandvårdspatienter jämfört med övrig hälso- och sjukvård mer ofta får träffa samma läkare vid återkommande besök.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!