En patient med domningar i armen fick rådet att avvakta och gå till vårdcentralen dagen efter. En sköterska kontrollringde och fick veta att hen även hade bröstsmärtor vilket ledde till prio 1 och samtal till 112. En person med ryggont som ramlat av en häst fick rådet egenvård, lägsta prioritet. Det ändrades till högsta efter kontrollsamtal från en sköterska.
Kontrollsamtalen gjordes under en testperiod då regionen undersökte hur roboten klarade sig. Roboten, ett slags samtalsrobot som möter patienterna i första ledet när de ringer 1177 till Vårdguiden, ska genom att svara på frågor kunna sortera patienterna efter vårdbehov och hur akut ett ärende är i stället för att en sjuksköterska gör det.
Västra Götaland har dock pausat tjänsten och Läkemedelsverket inledde i oktober en tillsyn av leverantören, företaget P24.
– Enligt Socialstyrelsens föreskrifter ska vi anmäla fel som behöver åtgärdas. Det känns också viktigt att Läkemedelsverket granskar tjänsten, säger Erica Sandberg, digitaliseringsstrateg i Västra Götalandsregionen till DN.
På DN:s fråga om vilket ansvar tar P24 för helheten i hur deras digitala lösning fungerar, skriver företagets medicinske chef, Tobias Perdahl:
”Platform24, har fullt tillverkaransvar för produktens utformning, patientsäkerhet och prestanda. Vårdgivaren ansvarar för att välja det medicinska innehållet, att personalen vet hur den fungerar. Hur ansvaret fördelas måste avgöras från fall till fall”