Brandflyget spanar efter skogsbränder i värmen

Värmen gör att det råder hög brandrisk i skog och mark. Brandflyget är räddningstjänstens "ögon" i luften. –Syftet med deras bevakning är att övervaka de lite mer oåtkomliga områdena med skog där allmänheten kanske inte upptäcker bränder så tidigt, säger Stefan Karlsson, regional insatsledare i Storgöteborg.

Brandflygarna spanar över Stigfjorden i södra Bohuslän.

Brandflygarna spanar över Stigfjorden i södra Bohuslän.

Foto: Hans Johansson

Värmen2022-07-21 20:01

SMHI meddelar att "det mycket varma och torra vädret gör att risken för brand i skog och mark under torsdagen är mycket stor till extremt stor".

Det innebär att räddningstjänsten både på onsdagen och torsdagen har beordrat upp brandflyget över Göteborg och Bohuslän.

Aeroklubben i Göteborg spanar över Göteborg och södra Bohuslän i sin Cessna 172. Piloten Erik Öhman flyger medan Hans Johansson håller utkik. I det torra vädret vill räddningstjänsten ha två flygningar per dag.

– Vi är uppe i en och en halv timme vid varje flygning, berättar Hans Johansson.

"Lätt att se"

De spanar efter rökpelare från misstänkta bränder.

– Vi har ganska lätt att se röken när en brand väl har startat. Det är tydligt om det tagit sig ordentligt, säger Hans Johansson.

Men det kan också vara falsklarm, till exempel någon som eldar skräp eller dammoln från ett grustag.

Vid misstankar flyger de närmare för att bekräfta att det rör sig om en skogsbrand. Hela tiden har planet kontakt med räddningstjänsten via radio. Planet har också möjlighet att skicka koordinater och bilder från brandområden.

– Är det en brand ligger vi kvar och hjälper räddningstjänsten att hitta fram och ger dem en bild av brandens utbredning, berättar Johansson.

"Oerhört viktigt"

Räddningstjänsten kan inte nog framhålla betydelsen av brandflyget.

– Den är oerhört viktig för oss att få en bevakning, säger Stefan Karlsson.

Det finns ett antal flygrutter i olika delar av landet som flygs av lokala flygklubbar. Det är de lokala räddningstjänsterna som bedömer behovet av vilka rutter som ska flygas.

– Vi värderar varje dag brandriskprognoserna från SMHI och vi tittar på MSB:s prognoser för ytskikt och uttorkning innan vi fattar beslut, säger Stefan Karlsson.

Sedan i maj har Aeroklubben i Göteborg flugit omkring 15 uppdrag, fyra bara de senaste dagarna. Och de har redan kunnat upptäck och larma om ett par skogsbränder.

Piloten Erik Öhman (th) flyger medan Hans Johansson (tv) håller utkik. I det torra vädret vill räddningstjänsten ha två flygningar per dag.
Piloten Erik Öhman (th) flyger medan Hans Johansson (tv) håller utkik. I det torra vädret vill räddningstjänsten ha två flygningar per dag.
Fakta: Brandflyg

Brandflyget stöttar räddningstjänsten med att lokalisera bränder innan de hinner växa till sig.

En tidigt upptäckt skogsbrand innebär att skogsägarna kan undvika att få stora skogsarealer nedbrända

Det kan också minska kostnaderna för räddningstjänsten då de kan snabbt bekämpa bränder innan de växer sig stora, vilket kräver stora resurser att släcka.

Piloterna som flyger gör det frivilligt och får ingen ersättning annat än att de får flygtid.

Brandflyget startade på 1950-talet i Sverige

Källa: Linköpings flygklubb

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!