Det första jetplanet vid beredskapsbasen i Umeå levereras i april och patienter skulle börja flygas i augusti. Men pilotupphandlingen har överklagats, och först när ärendet är avgjort ska piloterna utbildas.
– Ska vi vara ärliga är det troliga är att starten blir i oktober–november, säger Västerbottens regionråd Peter Olofsson, som också är vice ordförande för kommunalförbundet Svenskt Ambulansflyg, till tidningen.
Frågan om ett nationellt ambulansflyg stöttes och blöttes i många år och har utretts massvis av gånger. Ambitionen var att de skulle vara i luften redan 2018, men upphandlingar har överklagats och gjorts om.
I Sveriges fyra nordligaste regioner har man ett upphandlat avtal kring ambulansflyg i dag, men det går ut vid årsskiftet. Då behöver den nya verksamheten vara i gång.
– Just nu finns det inget som tyder på att starten behöver senareläggas till efter årsskiftet, säger Peter Olofsson till Västerbottens-Kuriren.
Ambulansflygplanen ska användas för transporter mellan sjukhus, framför allt av patienter men det är även möjligt att flyga specialister och utrustning med dem.
Svenskt Ambulansflyg har upphandlat sex flygplan av modellen Pilatus PC-24, som ska levereras med start i år.