DÀrför Àr tala guld pÄ sociala medier

Vad Ă€r intimt, naket och tidskrĂ€vande? Just det, ljudtrenden som sveper över sociala medier. –Det Ă€r en naturlig kommersiell gĂ„ng, sĂ€ger Tomas Otterbeck, analytiker pĂ„ Redeye.Men Ă€r samtalsboomen enbart en pandemifluga?

Önskan att komma nĂ€ra andra mĂ€nniskor Ă€r en av anledningarna till att ljud blivit en framgĂ„ngsrik trend pĂ„ sociala medier, enligt en expert. Företagen slĂ„ss numera om anvĂ€ndarnas tid – och röster. Arkivbild.

Önskan att komma nĂ€ra andra mĂ€nniskor Ă€r en av anledningarna till att ljud blivit en framgĂ„ngsrik trend pĂ„ sociala medier, enligt en expert. Företagen slĂ„ss numera om anvĂ€ndarnas tid – och röster. Arkivbild.

Foto: Jil Yngland/NTB/TT

Vetenskap & teknologi2021-05-01 19:54

Coronaviruset Àr den enkla förklaringen till att alla nu pratar om ljud nÀr det gÀller sociala medier. NedstÀngda och isolerade har pandemin gjort oss sÀllskapssjuka och skvallersuktande.

– Ljud Ă€r en tacksam plattform i dessa tider. Det Ă€r kulturellt annorlunda jĂ€mfört med det som finns sedan tidigare med text och bild, sĂ€ger Beata Ljungselius, doktor i tillĂ€mpad it och lektor vid Högskolan vĂ€st.

Företagen har inte varit sena med att haka pĂ„ trenden. Samtalsappen Clubhouse öppnade dörren och sedan dess har jĂ€ttarna Facebook, Twitter, Instagram och Spotify alla startat, eller meddelat att de kommer starta, konkurrenter. Även aktörer som Slack, Linkedin, Telegram, Reddit, Discord och kinesiska Bytedance vill ha en bit av ljudkakan.

– Alla de hĂ€r bolagen brĂ„kar om anvĂ€ndarbaser och tid av konsumenters uppmĂ€rksamhet. DĂ„ blir det sĂ„ klart ett slagsmĂ„l Ă€ven pĂ„ ljud, nĂ€r det andra börjar bli mer och mer konkurrensutsatt. Det Ă€r en naturlig kommersiell gĂ„ng, sĂ€ger Tomas Otterbeck pĂ„ aktieanalysfirman Redeye.

Oredigerat och naket

Men att pandemiorsakad avskildhet Àr hela förklaringen till ljudets uppsving i mÄnga av vÀrldens telefoner tror inte Beata Jungselius pÄ:

– Jag tror det finns en lĂ€ngtan efter det oredigerade. Och en kĂ€nsla av Ă€kthet som kanske inte kommer fram i superredigerade bilder, text eller video. Att bara kunna anvĂ€nda rösten Ă€r ganska naket. Det blir mer intimt, sĂ€ger hon och fortsĂ€tter:

– Det blir som att man sitter och tjuvlyssnar pĂ„ ett samtal, pĂ„ en buss eller ett kafĂ©. Det Ă€r ingen algoritm som styr, det blir bokstavligt talat en dialog. Och just att det Ă€r synkront, hĂ€r och nu, tror jag bidrar. SĂ„ mycket annat pĂ„ sociala medier har blivit asynkront, vi kan ta del av det nĂ€r som.

Tomas Otterbeck tror att tidsaspekten Àr nÄgot som kan locka företagen:

– Man kan inte alltid sitta och titta pĂ„ en skĂ€rm. Exempelvis nĂ€r man kör bil eller Ă„ker tĂ„g. Samtidigt kan du dĂ„ ofta lĂ€gga ner mer tid pĂ„ ljud Ă€n bild för du behöver inte titta pĂ„ skĂ€rmen.

Ljudbubbla?

Även om en lĂ„ng rad stora företag stĂ„r i startgroparna eller precis slagit upp portarna för det sociala samtalet finns siffror som tyder pĂ„ att festen redan Ă€r slut.

Clubhouse, appen som startade samtalet, rasar pÄ applistorna, enligt Vanity Fair. Bolaget, som pÄ mindre Àn ett Är gÄtt frÄn okÀnt till vÀrderat till motsvarande drygt 33 miljarder kronor, har gÄtt frÄn nÀrmare tio miljoner appinstallationer i folks telefoner under februari till omkring miljonen i april.

Även antalet personer som vĂ€ntar pĂ„ att fĂ„ komma in pĂ„ Clubhouse, som fortfarande krĂ€ver Apple-exklusiv aktiv inbjudan, minskar, enligt Vanity Fair. Förklaringen till raset kan tyckas lika enkel som svaret pĂ„ vad som gjorde formatet intressant frĂ„n början: pandemin.

En ökad vaccinationstakt i mÄnga lÀnder och öppnare samhÀllen innebÀr fler traditionella samtal med kollegor, vÀnner och familj pÄ bussar, restauranger och arbetsplatser.

Även i Norden har det visat sig att Clubhouse har nĂ„tt ut en begrĂ€nsad mĂ„lgrupp. Enligt analysföretaget Mediavision Ă€r det fĂ€rre Ă€n 50 000 personer i Ă„ldersgruppen 15–74 Ă„r som dagligen anvĂ€nder Clubhouse. Det Ă€r mindre Ă€n en procent i Ă„ldersgruppen och kan jĂ€mföras med 33 procent för Spotify.

– Det Ă€r svĂ„rt att sia om framtiden, men ja, det kĂ€nns lite som om hajpen lade sig snabbt. Ett samtal kanske krĂ€ver mer nĂ€rvaro Ă€n andra sociala medier pĂ„ ett sĂ€tt. Jag tror visserligen inte att tiden vi lĂ€gger pĂ„ medier per dag kommer Ă€ndras, men kanske kan den framĂ„t innehĂ„lla fler olika saker och samtal vara en av dem, sĂ€ger Beata Jungselius.

Fakta: Clubhouse och samtalsappar

Clubhouse Àr en hittills Apple-exklusiv app som möjliggör för anvÀndare att öppna "rum" och dÀr samtala med andra anvÀndare. Samtalen har vitt skilda inriktningar och beroende pÄ vem som styr ett "rum" kan olika personer delta i samtalet.

Vem som helst kan inte skapa ett konto hos Clubhouse utan den nyfikne mÄste bli inbjuden av en redan existerande medlem.

Hur mĂ„nga anvĂ€ndare appen har och hur mycket tid de Ă€gnar Ă„t den Ă€r inte kĂ€nt. Medieuppgifter i USA gör gĂ€llande att appen under april hade cirka 300 000 "rum" per dag och att genomsnittsanvĂ€ndaren lyssnade en timme om dagen. Vidare uppges omkring sex miljoner personer stĂ„ pĂ„ vĂ€ntelistan för att komma in pĂ„ Clubhouse.

Twitter, Spotify och Facebook hör till de större företag som redan har eller kommer att lansera konkurrerande sociala samtalsfunktioner.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!