– Det är ju väldigt ovanligt, det är nästan en historisk händelse skulle jag vilja säga.
Efter händelsen där belarusiska myndigheter och flygvapnet tvingade ner ett Ryanairplan har EU-länderna vidtagit åtgärder. Utöver kommande förbud uppmanas EU-länderna att undvika belarusiskt luftrum.
Hans Kjäll kan inte minnas att man agerat på liknande sätt tidigare.
Samtidigt blev han inte förvånad av EU:s beslut om förbud eftersom relationen mellan EU och Belarus länge varit ansträngd. Då är det naturligt att luftfarten kommer i skottgluggen, anser han.
"Kan vara länge"
TT: Hur länge tror du att man skulle kunna ha ett sånt här förbud?
– Jag tror att det kan vara ganska länge, tills man börjar förhandla. Men tills vidare gäller det nog under ganska lång tid, det är ju bara spekulationer men man kan tänka sig att det tar tid i alla fall.
– Det är en exceptionell händelse som vi får avvakta utgången av, men jag hoppas att förhandlingar kommer i gång så att man öppnar igen, annars kan det bli väldigt långdraget. Men det är väldigt svårt att säga något i nuläget om utvecklingen, vi får se om några veckor.
Hans Kjäll tror inte att förbudet kommer få ringar på vattnet i den bemärkelsen att andra länder, som också utgör ett potentiellt hot, kvalificerar sig för ett liknande förbud.
– Det skulle kunna inträffa men jag tror att luftfarten ändå är såpass global att man har ganska inbyggda skydd för sådana här handlingar. Man följer reglerna från ICAO-organisationen hos FN som reglerar luftfart.
– Det här är en väldigt stark inskränkning mot flyget. Belarus har ganska många kontakter med Europa och även utanför. Stängs luftrummet och landningsplatserna så betyder det att man inte kan använda sitt eget flyg.
Påverkar resandet
Flygsäkerhetsexperten tror att marktransporter kommer bli aktuellt för att ta sig ut ur Belarus och det kommer att svida hårt för passagerarna. Resandet i övriga Europa kommer också att påverkas med längre flygsträckor och höjda biljettpriser.
– Det blir svårt, den saken är klar. Det här kommer att påverka resandet.
Många stora flygbolag som Air France, KLM, Lufthansa, Finnair, SAS, Singapore Airlines och Japans ANA har ställt in eller styrt som sina flyg som går över Belarus, rapporterar AFP.
Närmare 2 500 flygplan flyger varje vecka över Belarus, enligt Eurocontrol som styr luftrummet över delar av Europa. Siffran är normalt högre men har påverkats av pandemin.