Det handlar om ett tjugotal betongkubbar bland kobbarna som har tjänat sjöfarten i åtskilliga årtionden. De ligger från Varberg i syd till den norska gränsen i norr.
– Nu har vi kommit till punkten där många av dem har gjort sitt, helt enkelt. Den tekniska livslängden har löpt ut både för byggnaden och för byggtekniken, säger Jakob Olofsson, som leder ombyggnadsprojektet vid Sjöfartsverket.
Båtfolk som rör sig i området under sommarmånaderna uppmanas hålla extra koll på sjökortet och nautiska varningar när fyrarna släcks, en efter en.
Arbetet kommer att genomföras med Sjöfartsverkets ändamålsanpassade fartyg – Fyrbjörn – mellan juni och september.
Väcker känslor
I vissa fall ska hela fyrar byggas om. I vissa fall kommer fundamenten putsas upp varpå det placeras nya lanterninor, de åttkantiga glaskurerna där lamporna sitter, ovanpå.
De flesta av sjömärkena är upp emot sex meter höga och bekanta inslag längs med småbåtstrafikerade leder.
– Tekniskt hade vi kunnat ersätta alla med en pinne, om man bara ser till tekniken, men vi har försökt ta hänsyn till var fyrarna ligger och deras silhuett, även om de kommer vara av komposit i stället, säger Jakob Olofsson.
– Ingen av dessa fyrar är kulturminnesmärkta. Däremot vet vi av erfarenhet att alla förändringar av fyrar väcker känslor. I och med att vi byter i ett trafikerat område så har vi valt att försöka eftersträva den gamla silhuetten.
Några av fyrarna kommer att ersättas med master eller piedestaler som kläs i plåt. Det är inte bara lampan som fyller fyrens funktion, utan hela byggnaden ska kunna synas.
"En fast punkt"
Även om fyrarna är bedagade så har strålkastarna så här långt snurrat som de ska. De är robusta, men rostar och kräver ett komplicerat och regelbundet underhåll, berättar Jakob Olofsson.
Frågan huruvida fyrar behövs när även många mindre fritidsbåtar har avancerad gps-elektronik vill han inte ge sig in i.
– Jag kan konstatera att många anser att de absolut behövs eftersom tekniken också är sårbar. Här är det mer en fast punkt. Skulle allting slockna så har du fyrarna, säger han.
– Jag åkte själv med en båt för bara någon månad sedan, då all teknik i båten lade av. Jag hade sjökortet i telefonen och försökte hjälpa, men det var också dimma. Händer det på kvällen är det bra, för att inte säga nödvändigt, att fyrarna finns.
De nya led-lamporna ger ett annorlunda sken, men används redan i större fyrar och där har förändringen varit till det bättre, enligt Olofsson.
Några dagars jobb
Med Fyrbjörn och i vissa fall helikopter sker ombyggnationen vid en fyr i taget. Arbetet vid varje fyr beräknas ta omkring tre dagar, men allt hänger på vädret.
Lamporna tänds igen först när Sjöfartsverkets tekniker har mätt höjd och vinklar noggrant. Det måste vara exakt rätt. Jakob Olofsson säger att han och hans kollegor kommer att jobba så snabbt de kan för att de mörka perioderna ska bli kortvariga.
– Sjöfolket håller sig uppdaterade, men fritidsbåtfolk som jag själv får vara försiktiga, säger han.