Munskydd har traditionellt sett inte varit någon storsäljare för de svenska apoteken. Men covid-19-pandemin har fått alla tidigare försäljningssiffror att blekna i jämförelse.
Från den 7 januari rekommenderas dessutom att alla som åker kollektivt i rusningstid ska ha munskydd. Beskedet, som kom på en pressträff den 18 december, har fått munskyddsförsäljningen att skjuta i höjden från en redan hög nivå.
– Vi har sett en rejäl ökning. Det har ökat successivt under hösten, men efter den 18:e när beskedet kom har vi sett en fördubbling jämfört med de 14 dagarna innan, säger Annika Svedberg, chefsapotekare på Apotek Hjärtat.
– Innan corona sålde vi nästan bara till yrkesutövande av olika slag. Då kanske vi sålde 1 000 munskydd per månad. Det säljer vi ju på tio minuter i dag. Det går inte att jämföra.
"Ska räcka"
Tillgången till munskydd är dock god, trots köpsuget.
– Alla apoteksaktörer hade problem under våren. Men nu ser det bra ut och vi har också flera olika leverantörer nu, så vi känner oss ganska trygga med det, säger Annika Svedberg.
– Så om det inte kommer några nya rekommendationer ska det räcka med de lager och de leverantörer vi har nu.
Samma signaler kommer från Apoteket.
– I våras sålde alla munskydd slut, men sedan i mitten, slutet av maj har det hela tiden funnits, säger Magnus Frisk vid Apotekets presstjänst.
– Munskydd är en produkt som vi normalt sett säljer kanske 100 000 av på ett år. Nu har det ofta varit betydligt fler än så bara på en vecka. Vi har aldrig sett något liknande.
"Kraftig ökning"
Inte heller på Kronans Apotek råder någon munskyddsbrist, enligt pr-chefen Linda Wakeham.
– Jag har inga uppgifter om att det ska ha blivit någon markant peak i efterfrågan sedan den 18 december, men vi ser en fortsatt hög efterfrågan och den drog i gång redan under november, säger hon.
– Under första halvan av november såg vi en kraftig försäljningsökning av munskydd då vi sålde 1,8 miljoner stycken, vilket är fler än vad som hade sålts de föregående 12 månaderna.