Förra året dödades 28 personer och 230 skadades svårt i motorcykelolyckor på svenska vägar, enligt statistik från Sveriges Motorcyklister. Med ökat samarbete och samsyn mellan berörda organisationer är förhoppningen nu att öka mc-förarnas kunskap och säkerhet.
– Mc-förare är en utsatt grupp. Man är oskyddad som trafikant, det blir inte samma skydd som exempelvis i en bil. Vi vill poängtera det livsviktiga med att vara en tänkande, säker förare, säger Rikard Granlund, biträdande chef vid Trafikverkets förarprov.
Manar till självreflektion
Enligt Sveriges Motorcyklister löper de som kör motorcykel tolv gånger högre risk att skadas och 20 gånger högre risk att omkomma i trafiken än de som kör bil. Förhoppningen är att gemensam information om utbildning, prov och fortbildning nu ska bidra till en ökad trafiksäkerhet.
– Vi jobbar med den här frågan sedan många år tillbaka, men nu vill vi utöka samsynen organisationerna emellan. Samtidigt uppmanar vi förarna till självreflektion och poängterar hur viktigt det är att känna till och kunna värdera sina brister som förare.
Viktiga förberedelser
Rikard Granlund uppger att det blir alltmer populärt att ta mc-körkort – men pandemin har satt käppar i hjulet för förarproven.
– Tillgängligheten på förarprov är lägre än under ett normalt år. Därför råder vi de som ska ta mc-kort att starta utbildningen tidigt, lägga tid och resurser på utbildningen, planera sina provtillfällen i god tid och se till att vara väl förberedd när man kommer till provet, säger han.
Bakom initiativet för ökad säkerhet står Sveriges trafikutbildares riksförbund, Trafikutbildarnas riksorganisation, Transportstyrelsen, Trafikverket och organisationen Sveriges Motorcyklister, som arbetar med utbildning, prov och fortbildning av mc-förare.